Extra fokus på korrekta inköp
Nu sätter regionen extra fokus på effektiva upphandlingar och korrekta inköp. Målet är att inköp görs från rätt leverantör och att det finns väl fungerande processer för upphandling och uppföljning.
Därför måste vi göra rätt
Det finns flera fördelar med att jobba effektivt och korrekt med upphandling och inköp. Det har en positiv effekt på regionens ekonomi, kvalitetssäkrar de varor och tjänster vi och säkerställer att de inte har en negativ påverkan på patientsäkerhet eller arbetsmiljö. Inte minst viktigt är det att vi följer de lagkrav som ställs på oss i Lagen om offentlig upphandling (LOU).
Påminnelse om viktiga punkter
- Var restriktiv med att köpa. Är inköpet nödvändigt?
- Köp av upphandlade leverantörer och det sortiment som upphandlats. Avtalen finns i Avtalsdatabasen och e-handelssortimentet i Agresso.
- Kontakta Inköp:
- när du har frågor om inköp och avtal,
- vid inköp över 100 000 kr. - Kontakta e-handel när du har önskemål om upplägg av nytt sortiment i e-handeln.
- Kontakta verksamheten Hållbarhet vid köp av kemiska produkter utanför avtal.
Mer information om inköp, avtal och upphandling finns på intranätet. Här finns även alla kontaktuppgifter.
Hur kan jag som chef/inköpsansvarig påverka?
- Utse beställningsansvarig/inköpssamordnare för verksamheten.
- Se till att rätt personer deltar i de upphandlingsarbeten ni bjuds in till och att personerna får tid och stöd för att delta.
- Bidra till goda affärer genom att till exempel delta i samverkan med andra regioner.
Inköpsfunktionens ansvar och befogenheter
Inköp genomför upphandlingar och inköp åt regionens verksamheter. De ska både stödja och styra verksamheterna så att inköp görs i enlighet med lagar, regionens styrdokument och gällande avtal.
Inköp har mandat att styra regionens inköp. De kan säga nej till ett inköp eller styra mot ett visst sortiment. De kan även ställa krav på samverkan med andra regioner. Vid oenighet mellan en verksamhet och Inköp lämnas ärendet över för vidare hantering av regionens stabsdirektör, Sophie Andersson.
Utbildning
En ny tvåtimmars grundutbildning om upphandling anordnas den 6 mars 2024. Målgruppen är personer som kommer i kontakt med inköp och har mandat att starta en upphandling. Länk till anmälan.
Uppföljning
För att säkerställa att regionen gör korrekta inköp kommer det löpande uppföljningsarbetet att intensifieras.