Extra fokus på korrekta inköp

Regionövergripande Chefsnytt För dig som chef

Nu sätter regionen extra fokus på effektiva upphandlingar och korrekta inköp. Målet är att inköp görs från rätt leverantör och att det finns väl fungerande processer för upphandling och uppföljning.

Därför måste vi göra rätt

Det finns flera fördelar med att jobba effektivt och korrekt med upphandling och inköp. Det har en positiv effekt på regionens ekonomi, kvalitetssäkrar de varor och tjänster vi och säkerställer att de inte har en negativ påverkan på patientsäkerhet eller arbetsmiljö. Inte minst viktigt är det att vi följer de lagkrav som ställs på oss i Lagen om offentlig upphandling (LOU).

Påminnelse om viktiga punkter

  • Var restriktiv med att köpa. Är inköpet nödvändigt?
  • Köp av upphandlade leverantörer och det sortiment som upphandlats. Avtalen finns i Avtalsdatabasen och e-handelssortimentet i Agresso.
  • Kontakta Inköp:
    - när du har frågor om inköp och avtal,
    - vid inköp över 100 000 kr.
  • Kontakta e-handel när du har önskemål om upplägg av nytt sortiment i e-handeln.
  • Kontakta verksamheten Hållbarhet vid köp av kemiska produkter utanför avtal.

Mer information om inköp, avtal och upphandling finns på intranätet. Här finns även alla kontaktuppgifter.

Hur kan jag som chef/inköpsansvarig påverka?

  • Utse beställningsansvarig/inköpssamordnare för verksamheten.
  • Se till att rätt personer deltar i de upphandlingsarbeten ni bjuds in till och att personerna får tid och stöd för att delta.
  • Bidra till goda affärer genom att till exempel delta i samverkan med andra regioner.

Inköpsfunktionens ansvar och befogenheter

Inköp genomför upphandlingar och inköp åt regionens verksamheter. De ska både stödja och styra verksamheterna så att inköp görs i enlighet med lagar, regionens styrdokument och gällande avtal.

Inköp har mandat att styra regionens inköp. De kan säga nej till ett inköp eller styra mot ett visst sortiment. De kan även ställa krav på samverkan med andra regioner. Vid oenighet mellan en verksamhet och Inköp lämnas ärendet över för vidare hantering av regionens stabsdirektör, Sophie Andersson.

Utbildning

En ny tvåtimmars grundutbildning om upphandling anordnas den 6 mars 2024. Målgruppen är personer som kommer i kontakt med inköp och har mandat att starta en upphandling. Länk till anmälan.

Uppföljning

För att säkerställa att regionen gör korrekta inköp kommer det löpande uppföljningsarbetet att intensifieras.

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English