Bättre gästupplevelser och hållbar utveckling
- Komplett genomlysning av din verksamhet utifrån kvalitet och hållbar utveckling
- Hitta dina styrkor och förbättringsområden att jobba vidare med
- Få en checklista med förbättringsförslag efter genomförd rådgivning
Den här rådgivningen börjar med ett oanmält besök där en professionell utbildad rådgivare upplever din verksamhet ur ett gästperspektiv: från bokning till avsked och allt däremellan.
Efter det hålls ett uppföljningsmöte där du tillsammans med rådgivaren går igenom gästresan, men även områdena bakom kulisserna – allt för att få en helhetsbild av verksamheten. Styrkor och förbättringsområden lyfts i en handlingsplan med tips och bra förslag från liknande verksamheter.
Omfattning
De här områdena gås igenom under rådgivningen:
- Värdskap: Värdskapet med start i bokningsprocessen till avsked och allt däremellan.
- Gästinformation: Information för att stärka gästens upplevelse och trygghet, online och på plats.
- Interiör och exteriör: Den fysiska miljön med utgångspunkt i kvalitet och standard.
- Städning: Ordning och reda, samt val av miljövänliga städmetoder.
- Mat och dryck: Kvalitet och presentation av mat och dryck, men även utbud av lokalt, säsongsanpassat, ekologiskt, rättvisemärkt och klimatsmart.
- Tillgänglighet: Tillgängligheten på plats för personer med fysisk funktionsnedsättning.
- Trygghet: Insatser för att säkerställa gästers och medarbetares trygghet.
- Utrustning: Underhåll och prestanda.
- Energi, vatten och avfall: Användandet av resurser.
- Ledning och styrning: Verksamhetens ledningsarbete med fokus på hållbarhetsprinciperna.
Övrig information
Rådgivningen bygger på den tidigare nationella metoden Swedish Welcome, där 83 verksamheter deltagit i Västmanland under åren 2014 – 2024. Bolaget Swedish Welcome AB är under avveckling, men Västmanland Turism har som ambition att fortsätta använda metoden under eget namn och regi.
Rådgivning innefattas av försumbart stöd enligt EU:s regelverk, vilket innebär att du kommer få fylla i ett intyg om mottaget stödbelopp innan rådgivningen kan påbörjas. Mer information om detta får du i samband med anmälan. Du hittar information om försumbart stöd (minimis) på Upphandlingsmyndigheten.
En deltagare berättar om rådgivningen
Lena Ryberg-Ericsson på Köpings Musteri berättar om rådgivningen av Swedish Welcome och deras deltagande i Smarta Sätt.
Berätta om ert företag!
Köpings Musteri är ett familjeägt företag med en KRAV-certifierad odling av äpplen, päron, plommon och bär. Skörden går uteslutande till vår dryckesproduktion. Alla drycker, must och cider kan avsmakas i samband med en dryckesprovning på gården. Här hittar du också vår gårdsbutik med försäljning av de alkoholfria alternativen.
Varför valde du att delta i rådgivning av Swedish Welcome?
Besöksnäringen är i vår vision en stor del av ekonomin. Att lära sig behärska de fundamentala principerna samt förbättra förutsättningarna att få fler besökare är självklara åtgärder. Vi blev mycket glatt överraskade när en sådan utbildning erbjöds.
Vad fick du främst ut av rådgivningen?
Det var otroligt många bra saker. Främst fick vi hjälp med att se vad som behövde göras, specificera upp det i en lista och få en prioriteringsordning på åtgärderna. Det som innan utbildningen kändes stort och svårt blev plötsligt görbart!
Vad har du för erfarenheter av Västmanland Turism i övrigt?
Västmanland Turism har hjälpt oss i vår ambition att utveckla besöksnäringsgrenen i företaget på många sätt. Nätverksträffar, riktade utbildningar och rådgivning som följs upp av portaler ger oss exponering av våra produkter och tjänster för rätt målgrupp.
Skulle du rekommendera andra att jobba med Västmanland Turism?
Absolut! Hela poängen med att utveckla en besöksnäring grundar sig i att det inte är ett företag i en region som är värt att besöka, utan fler. Ju fler det finns, desto fler besökare kommer. Alla som jobbar inom näringen i Västmanland har en sammanhållande kraft som förser oss med det senaste inom regelverk och utbildningar samt hjälper till att marknadsföra våra tjänster och produkter. Det känns ju självklart att ta hjälpen från ”Smarta Sätt” för att bygga en hållbar besöksnäring i regionen.
Vill du, som Lena, ställa dig bakom Västmanland Turisms gemensamma löfte ”Smarta Sätt” och få möjlighet till stöd, råd och mycket mer för just din verksamhet? Läs mer och anmäl dig här