
Bättre gästupplevelser och hållbar utveckling
- Få en aha-upplevelse i hur gästerna upplever dina erbjudanden
- Hitta verksamhetens styrkor och förbättringsområden
- Få tips och benchmark från liknande verksamheter
Det börjar med ett oanmält besök där rådgivaren genomför exakt samma upplevelse som dina övriga gäster. Det ger en tyngd i det fortsatta samtalet med ett tydligt fokus på din verksamhet utifrån styrkor och förbättringsförslag med koppling till gästens upplevelse.
Under uppföljningsmötet går ni igenom gästresan, men även områdena bakom kulisserna och du får ett bollplank att diskutera hela din verksamhet med. Tips och bra förslag från liknande verksamheter lyfts och efter genomförda besök får du en sammanfattning som du kan jobba vidare med.
Vi fick ut otroligt många bra saker av denna rådgivning. Främst fick vi hjälp med att se vad som behövde göras, specificera upp det i en lista och få en prioriteringsordning på åtgärderna. Det som innan kändes stort och svårt blev plötsligt görbart!
Lena Ryberg-Ericsson, Köpings Must & Cider
Läs mer om innehåll och anmälan
Omfattning
Rådgivningen utförs av professionell rådgivare, som objektivt går igenom följande områden:
Värdskap: Värdskapet med start i bokningsprocessen till avsked och allt däremellan.
Gästinformation: Information för att stärka gästens upplevelse och trygghet, online och på plats.
Interiör och exteriör: Den fysiska miljön med utgångspunkt i kvalitet och standard.
Städning: Ordning och reda, samt val av miljövänliga städmetoder.
Mat och dryck: Kvalitet och presentation av mat och dryck, men även utbud av lokalt, säsongsanpassat, ekologiskt, rättvisemärkt och klimatsmart.
Tillgänglighet: Tillgängligheten på plats för personer med fysisk funktionsnedsättning.
Trygghet: Insatser för att säkerställa gästers och medarbetares trygghet.
Utrustning: Underhåll och prestanda.
Energi, vatten och avfall: Användandet av resurser.
Ledning och styrning: Verksamhetens ledningsarbete med fokus på hållbarhetsprinciperna.
Anmälan
Om du är intresserad av att genomföra en rådgivning för att utveckla bättre och mer hållbara gästupplevelser tar du kontakt med oss för att bestämma omfattning och ungefär när rådgivningen ska genomföras.
Rådgivningen ingår utan kostnad för deltagare i Smarta Sätt. Du står endast för rådgivarens faktiska utlägg i samband med det oanmälda besöket (t ex för en boendeanläggning utlägget för en övernattning och eventuella kringaktiviteter, för ett museibesök entrébiljetten, för ett aktivitetsföretag utlägget för en guidad tur, eller liknande).
Observera även att rådgivning innefattas av försumbart stöd enligt EU:s regelverk, vilket innebär att du kommer få fylla i ett intyg om mottaget stödbelopp innan rådgivningen kan påbörjas. Mer information om detta får du i samband med anmälan. Du hittar information om försumbart stöd (minimis) på Upphandlingsmyndigheten.
Övrig information
Rådgivningen bygger på den tidigare nationella metoden Swedish Welcome, där 83 verksamheter deltagit i Västmanland under åren 2014 – 2024. Bolaget Swedish Welcome AB är under avveckling, men Västmanland Turism har som ambition att fortsätta använda metoden under eget namn och regi.
