Inspirera dina besökare till trygga och intressanta naturupplevelser
Den här checklistan är en förkortad version av den ursprungliga manualen, Naturguide i Hälleskogsbrännan framtagen av Jonas Vildmark Bushcraftcenter. Checklistan är anpassad för att kunna användas av naturguider utan att vara kopplad till en specifik plats. Är du intresserad av att ta del av hela materialet för Hälleskogsbrännan, kontakta Västmanland Turism.
Checklistan är uppdaterad 2023-10-16.
Guidens bidrag
För att en naturupplevelse ska bli av extra intresse kan en besökare behöva få vägledning och hjälp av en guide som kan visa upp extra spännande platser samt berätta om dem på ett sakligt och inspirerande vis. Du som guide har sakkunskap om ett visst naturområde och kan besvara frågor samt ge råd om upplägg och praktikaliteter på ett säkert och trivsamt sätt. Som guide bidrar du med kunskap och trygghet som förhoppningsvis ger mersmak hos besökaren till att vilja återbesöka platsen samt lära sig mer om vår skog, våra växter och djur. Ju mer vi människor kan om naturen desto större är chansen att vi även vill ta hand om den på bästa möjliga vis.
Som naturguide kan ditt syfte och mål vara att utforska, praktisera och förmedla kunskap om naturen, så att kunskapen blir en naturlig, okonstlad och inspirerande del av människors vardag. Genom att bidra till en ökad medvetenhet om naturen samt människans del av den, kan människors förståelse för hur allas vår påverkan på naturen och miljön sitter ihop med den klimatförändring vi i dag ser globalt.
Oavsett om du guidar på hobbynivå eller på heltid är du ett ansikte utåt för vår svenska natur. Detta är en tanke som alla guider bör känna stolthet inför. Att sprida kunskap om ett område och dess invånare är ett trevligt kall. Samtidigt ger det varje guide ett inspirerande ansvar, både vad gäller saklighet i relevant kunskap samt ledaregenskaper i säkerhetssituationer.
Allemansrätten är en viktig del av den svenska traditionen av att fritt få röra sig i skog och mark, samtidigt som den också ställer krav på egenansvar i naturen. Därför är det av vikt att sprida kunskap kring Allemansrätten i samband med en naturguidning. Du hittar information och material här:
Allemansrätten är fantastisk (naturvardsverket.se)
Upptäck allemansrätten! | Håll Sverige Rent (hsr.se)
Guidetips
Merparten av besökarna vill idag få såväl kunskap som en upplevelse då de besöker ett område tillsammans med dig som naturguide. Som guide bör du sträva efter att vara lyhörd inför vad besökaren har för önskemål och frågor så att du kan ge saklig kunskap anpassad till besökaren, stunden och ämnet.
Här följer några grundläggande tips som vi hoppas kan komma till nytta i ditt utövande som naturguide.
- Bemöt alltid dina gäster på ett personligt, respektfullt och vänligt sätt. Sträva efter att få kontakt med dina besökare på individnivå.
- Sträva efter att anpassa guidningens kunskapsnivå efter behov och önskemål hos just din målgrupp.
- Beskriv inledningsvis guidningens upplägg och syfte, stäm av eventuella önskemål så att det blir ett besök som matchar besökarens förväntningar.
- Avsluta gärna ett besök i området med en kort summering av besöket där varje besökare får en chans att reflektera och berätta om sin upplevelse.
- Innan ni skiljs åt är det fint om du som guide välkomnar besökaren åter och ger korta tips om vad som finns kvar att utforska i området.
- Påminn även gärna besökarna att märka sina eventuellt publicerade bilder och filmer från området. Rekommendera gärna en eller flera specifika hashtaggar # som besökarna kan använda för att anknyta till området. Ibland finns det även utpekade fotopunkter på området som du gärna kan hänvisa dina besökare till.
Målgruppsanpassning
Olika målgrupper har olika behov beroende av de individuella förutsättningarna. En guide som är inkluderande och tillmötesgående väcker nyfikenhet och glädje hos sin gäst. Behoven kan vara olika och flera. Vissa besökare önskar jämnare stigar för att kunna ta sig fram på grund av begränsad rörlighet eller kondition. Välj då lämpliga stigar och vägval anpassad till gruppens lättaste nivå. Vissa besökare kräver mer djuplodande svar på sina frågor för att känna sig tillräckligt stimulerade under sitt besök. Se då till att vara väl förberedd och påläst om ämnet. Vissa besökare kan kräva extra tydlighet i språk och/eller volym på grund av hörselnedsättning. Flerspråkighet är en tillgång hos dig som guide och ett tydligt och långsamt språk bidrar ofta till ökad förståelse, ett lugn och därmed ett trivsammare besök. Hos yngre besökare kan koncentration och fokus vara en utmaning. Då kan interaktion och uppmärksamhet hjälpa den unga gästen till fortsatt fokus på guidens berättande.
Säkerhet & Beredskap
Krisplan
Som aktör inom besöksnäringen rekommenderar vi dig att alltid ha en uppdaterad krisplan anpassad för just din verksamhet. I krisplanen dokumenterar du dina tankar rörande de risker som mest troligen skulle kunna drabba dina gäster, din personal och din verksamhet. Genom att i förväg ha tänkt igenom olika krisscenarier står du bättre rustad för att agera på bästa möjliga vis den dagen olyckan är framme. Dessa risker kan bestå av fysiska skador hos gäster, personal och/eller egendom samt händelser som kan vara skadliga för din verksamhetsekonomi och varumärke. I din krisplan bör det även finnas handfasta rekommendationer på agerande och lösningar för olika eventuella händelser. En användbar mall för att skapa din egen krisplan finner du här: Förebyggande säkerhetsarbete | För företagare | Konsumentverket
Säkerhet
Säkerheten är alltid av högsta prioritet och bör genomsyra turismaktörens planering. Utöver en genomarbetad krisplan rekommenderar vi samtlig personal som erbjuder tjänster i området att regelbundet genomgå första hjälpen- samt HLR-utbildning eller motsvarande.
Som naturguide är det värdefullt att, redan i början av en besökares vistelse i området, informera sig om gästen i fråga har några hälsotillstånd som kan komma att påverka vistelsen på platsen. Det kan till exempel röra sig om allergier vilka kan ha allvarlig utgång. Vetskapen om en besökares eventuella begränsade rörlighet eller kondition kan även påverka guidens val av rutt i naturreservatet. Detta informationsutbyte sköts naturligtvis med respekt för besökarens integritet. Hjälp besökaren att förstå att uppgifterna hjälper er att stötta besökaren till en säkrare och mer givande vistelse. Informera också besökaren i samband med bokning att det är besökarens ansvar att säkerställa att hen vid besökstillfället är vid passande hälsa samt har en gällande olycksfallsförsäkring (förutsatt att turens deltagare inte omfattas av arrangörens försäkring).
Om olyckan är framme
De olyckor du som turismaktör vanligtvis kan stöta på under utomhusaktiviteter är:
- Fallskador orsakade på grund av att någon snubblar eller halkar. Förebyggande här är att innan turen påminna besökarna om rekommenderade skodon, samt att under turen tydligt och regelbundet, informera om underlaget, att tänka på var de sätter fötterna samt att ej stressa. Vid kalla temperaturer ökar risken för ishalka.
- Mindre skärsår och blödningar vilka bäst omhändertas med hjälp av rent papper, tryck, högläge samt plåster. Ha alltid ett antal plåster redo i en lättillgänglig ficka. Av hygienskäl och för att förhindra eventuell smittspridning rekommenderas användning av rengöring (våtservetter, sårrengöring, handsprit) samt skyddshandskar.
- Mindre brännskador vilka bäst omhändertas med omedelbar nedkylning i ljummet vatten cirka 15 minuter. Förebyggande här är att tydligt och regelbundet påminna deltagaren om säker hantering av eld, samt påminna/tillhandahålla arbetshandskar vid hantering av eventuell kaffepanna och övriga kokkärl.
Allvarligare skador än ovan bör åtgärdas efter gängse första hjälpen-procedurer. Här hittar du flera filmklipp som förklarar generella tillvägagångssätt vid scenarier som kan kräva första hjälpen: Första hjälpen – Kunskap som räddar liv | Röda Korset (rodakorset.se)
Vid allvarligare skador som andningsstopp, hjärtstopp och kraftig blödning ring omedelbart 112 och påbörja HLR och/eller applicering av tryckförband.
Säkerställ alltid att du har vetskap om vilken plats du befinner dig på samt/alternativt GPS-koordinaterna till platsen.
Detta i händelse av att du behöver meddela dessa till räddningspersonal över telefon. Säkerställ självklart även att du har en fungerande och fulladdad mobiltelefon med dig. En powerbank i fickan kan även komma till nytta. Med hjälp av en smart telefon kan applikationer som Google Maps, Sweden Topo Maps samt SOS Alarm hjälpa dig att effektivt alarmera en allvarligare olycka, samt din position, till larmcentralen.
Håll löpande koll på samtliga deltagare i sällskapet och observera deras status (trötthet, smärta) - allt för att hålla samman gruppen samt i tid sätta in lämpliga åtgärder för att till exempel undvika skavsår, vätskebrist och eventuella reaktioner. Ta gärna flera korta pauser i vandringen under vilka besökaren får sitta ned och njuta av omgivningen, samtidigt som hen får vila. Tänk på att stress och trötthet ökar risken för att en olycka inträffar.
Eldhantering i naturen
Likväl som förhållandena bidrog till brandens utbredning sommaren 2014, kan värme, torka och vind höja risken för att din brasa vid eldplatsen sprider sig och orsakar en oönskad situation. Elda därför alltid med omsorg om en brasa behövs under ett besök i skog och mark. Elda inte på andra platser än i de iordningställda eldstäderna. Gör inte en större brasa än vad som krävs för din grillning eller kaffekokning. En liten kontrollerad eld är alltid mer säker och hållbar, med avseende på kontroll och vedåtgång. Lämna ej din eld obevakad och se till att elden är ordentligt släckt innan du lämnar platsen. Undvik att elda papper och skräp, då dessa lätt kan slita sig med vinden och sprida brandfarliga eldflagor bortom eldstaden. En medhavd hink och brandfilt är värdefull säkerhetsutrustning för dig som arrangör. Vi vill tipsa dig om MSB:s applikation Brandrisk ute som ger dig aktuella råd och information om hur hög brandrisken är på just din plats samt om ett eventuellt brandförbud råder på platsen.
Länk till nedladdning av Brandrisk ute på Google Play Store
Länk till nedladdning av Brandrisk ute på App Store
Kontaktlista för beredskap
Som guide skapar du med fördel, i din egen verksamhets krisplan, en aktuell kontaktlista som kan komma väl till hands då en situation uppstår. Listan kan till exempel innehålla kontaktuppgifter till närmsta akutmottagning och/eller bärgningshjälp. Numren kan med fördel sparas ner i din telefons kontaktlista.
Turisminformation
Turisminformation
Du som guidar i Västmanland kan hitta turistinformation hos respektive kommun, på Västmanland Turism eller Länsstyrelsens hemsida. Det är viktigt att du är påläst och kan ge dina besökare tips om andra aktiviteter, boenden och matställen i närområdet.
Nedan följer kontaktuppgifter du som turismaktör i Västmanland kan ha nytta av. Välkommen att kontakta dem med era förfrågningar.
Arboga: Visit Arboga
Fagersta: Fagersta Turism
Hallstahammar: Visit Hallstahammar
Kungsör: Visit Kungsör
Köping: Visit Köping
Norberg: Visit Norberg
Sala: Destination Sala
Skinnskatteberg: Skinnskatteberg Göra & Uppleva
Surahammar: Turist i Surahammar
Västerås: Visit Västerås
Region Västmanland: Västmanland Turism – Region Västmanland
Länsstyrelsen Västmanland: Länsstyrelsen Västmanlands län