Västmanland turisms logotyp (till startsida)
Västmanland turism
Smarta Sätt

Bli publicerad på webben!

För att få din verksamhet publicerad på webben Smarta Sätt behöver du skicka in material. Följ instruktionerna nedan och skicka din text i ett A4-dokument, där du också har möjlighet att räkna tecken. OBS! Mellanslagen räknas också.

Företagsnamn (publikt)

Rubrik - säljande med fokus hållbarhet
Skriv en säljande rubrik med fokus hållbarhet. Vad i ditt gästerbjudande
utmärker din verksamhet och dina produkter? Max 50 tecken.

Ingress med fokus sälj
Skriv en kärnfull ingress med fokus på sälj. Vad erbjuder ni som lockar
kunder. Max 300 tecken.

Hållbarhet - tre punkter
Sammanställ de tre viktigaste punkterna i ditt hållbarhetsarbete. Tänk
gärna utifrån hållbarhetsbegreppets tre perspektiv; ekologisk, social
och ekonomisk hållbarhet och lyft det som är speciellt och av extra vikt i
din verksamhet. Max 130 tecken per punkt.

Hållbarhet - brödtext
Här har du möjlighet att utveckla texten om ditt hållbarhetsarbete med
en beskrivning uppdelat i tre avsnitt. Beskriv kärnfullt din verksamhets
hållbarhetsarbete för att inspirera och motivera kollegor inom näringen
och visa gäster på vår gemensamma ambition. Max 1000 tecken fördelat på tre stycken.

En liggande bild av god kvalitet som representerar din verksamhet och
ger ett lockande första intryck. Döp bilden till ditt verksamhetsnamn_smarta_sätt. Du ansvarar för att bilden är godkänd att användas av Västmanland Turism. Det finns inte möjlighet att ange fotografens namn. Vi reserverar oss för att eventuellt behöva beskära bilden för att passa i formatet.

Logotyp
Om du har en logotyp för verksamheten, skicka den i formatet .png.

Kontaktuppgifter
Skicka med länk till din hemsida som kommer utgöra förstahandskontakten. Vill du ha med länk till Facebook och Instagram skicka även med länkar till dessa sidor.

Hållbarhetsmärkningar
Lista de miljö- och hållbarhetsmärkningar din verksamhet har. Detta kan vara Green Key, ISO 14001, Krav, Nature´s Best, Svanen, Swedish Welcome m.fl.

Skicka materialet (bild och text) till Västmanland Turism.

Webbtips

Några tips i hur du kan tänka i utformning av dina texter till webben.

Allmänna tips

• Håll rubriken kort, samtidigt som du lyfter det allra mest lockande.
  • Skriv riktat direkt till din målgrupp, eller helst en specifik persona – undvik budskap om att din produkt ”passar alla”.
  • Skriv brödtexten i lättsam och informativ ton.
  • Utgå ifrån vad din potentiella kund får snarare än vad du erbjuder.
  • Locka till fortsatt läsning och bokning.

Hållbarhetstips

Även här bör du tänka ur ett gästperspektiv - vad i ditt hållbarhetsarbete är intressant för gästen att veta? Lägg extra vikt i att formulera en rubrik och de tre korta punkter som ska spegla din verksamhets hållbarhetsprofil. Hållbarhetsinformation kan handla om ekologisk, social eller ekonomisk hållbarhet.

Här några uppslag:

• Använder lokala råvaror, hantverk etc
  • Samverkar för att stärka lokalsamhället
  • Integrerar ansvarsfulla aktiviteter
  • Värnar om kultur- och naturarv
  • Erbjuder hållbara transporter
  • Jobbar med cirkulär ekonomi på olika sätt
  • Uppmuntrar gäster till att stanna längre på destinationen
  • Tillgängligt för personer med funktionsnedsättning

I utformning av hållbarhetsinformation är det viktigt att tänka på att vara ärlig och transparent, men samtidigt inte vara rädd för att berätta om det man faktiskt gör. Ett hållbarhetsarbete blir aldrig klart - det är en pågående process.