1177 direkt Västmanland - en ny digital kontaktväg till primärvården
Den 24 april går alla regionens 28 vårdcentraler igång med den nya digitala kontaktvägen 1177 direkt Västmanland. Invånarna når chatten på 1177.se genom att logga in med e-legitimation. Inom några veckor kommer 1177 direkt Västmanland även finnas som en app att ladda ner.
Det är projektet Chatt/triagering som arbetat med att ta fram en ny chatt. 1177 direkt Västmanland gör det möjligt för invånarna att skicka in sina ärenden till vårdcentralen när det passar dem, när som helst på dygnet. I Sök vård-flödet går invånaren igenom en triagering, där den med störst vårdbehov får hjälp först. Invånaren placeras i ett digitalt väntrum och blir sedan aviserad i sms samt notis i app när chatten är redo att starta. Det är vårdcentralerna som svarar i chatten under ordinarie öppettiderna (vardagar kl 08:00-16:00). När vårdcentralerna har stängt är det 1177 som svarar fram till kl 22.00 på kvällen.
1177 direkt Västmanlandär ett sätt att snabbare hantera invånarnas hälsoproblem och ge svar på frågor om vård, samt minska medelväntetiden i telefon hos 1177 och på vårdcentralerna. Den är också ett svar på invånarnas önskan om högre tillgänglighet, snabbare service och möjlighet att få hjälp med att boka, boka om och avboka sina tider.
Beroende på ärende väljer invånaren vilken chatt hen vill använda i tjänsten:
• Sök vård – Chatta med personal på din vårdcentral. Har vårdcentralen stängt går chatten vidare till 1177. Du får börja med att svara på frågor om dina besvär. Dina svar ger dig en prioriteringsordning. Den som har störst vårdbehov får hjälp först. Som vårdnadshavare kan du chatta som ombud för barn från 1-13 år.
• Boka vaccination – Ställ frågor om eller boka vaccination för Covid-19, Influensa, TBE och Pneumokocker.
• Ungdomsmottagningen – Chatta med personal från ungdomsmottagningen. För dig som är 13-23 år.
• Kontakta barnhälsovården – Ställ frågor om ditt barns hälsa och utveckling. Gäller barn upp till 6 år som inte börjat förskoleklass.
• Administrativa frågor – Här görs ingen medicinsk bedömning. Du ställer dina frågor till en administratör som guidar dig vidare i frågan. Du kan till exempel: Av-/omboka tid på vårdcentral, förnya recept, ställa frågor om fakturor eller vårdgaranti.