Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners
Viktig information från Region Västmanland

Information om Vårdförbundets konflikt

Vårdförbundet har varslat om konflikt efter att förhandlingen om de nya avtalen strandat.

Inloggning med SITHS eID i Cosmic

Inom Region Västmanland har vi gått över till Ineras autentiseringstjänst, SITHS eID, i alla IT-system som idag kräver inloggning med SITHS-kort.

Flera av regionens IT-system har gått över till den nya autentiseringsmetoden och i  november 2023 gick vi över med vårt journalsystem Cosmic.

Detta var en förändring som vi behövde göra då autentiseringsmetoden (NetID) avvecklas under januari 2024.

Cosmic läskopia

Inloggningen i Cosmic läskopia sker med SITHS eID.

Lokal reservrutin

Om det skulle uppstå problem med nationella inloggningstjänsten (Ineras IdP), finns en lokal reservrutin för inloggning. Dock kräver den att du loggar in med SITHS-kort, det är viktigt att SIHTS kortet alltid är tillgängligt under ditt arbetspass.

Inloggning till Cosmic med SITHS eID

Bild1.png

• För inloggning med SITHS-kort i kortläsaren – väljs alternativet SITHS eID på denna enhet
  • För inloggning med Mobilt SITHS eID via en app i din mobila enhet– väljs alternativet SITHS eID på annan enhet

Cosmic låst

Om Cosmic är låst av en användare möts du av detta fönster i Cosmic.

Cosmic låst.png

Om du rör muspekaren kommer Ineras IdP komma fram och du ser längst upp till vänster om någon är inloggad i Cosmic.

Cosmic låst och IdP.png

Om du inte ser att någon är inloggad och du försöker att logga in kommer du mötas av detta meddelande, antingen kan du logga ut tidigare användare eller kan du låsa Cosmic igen.

Misslyckad inloggning.png

För mer information om SITHS och SITHS eID, se SITHS-förvaltningens informationssidor på Vårdgivarwebben.

Support

För frågor om inloggning i Cosmic med SITHS eID, kontakta IT-support, på tel 021-17 35 00.