Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners

Registrering av samtycke till SVOD

Sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation (SVOD) trädde i kraft 1 januari 2023 och ersatte 6 kap Patientdatalagen. Idag saknas funktionellt stöd i Cosmic för registrering, utvärdering och uppföljning av patientens samtycken.

Under vecka 46 kommer vi gå över till att registrera två olika samtycken i Cosmics nya samtyckesfönster, samtycke till sammanhållen vård- och omsorgdokumentation (SVOD) och samtycke till Nationell läkemedelslista (NLL).

Införandet av Nationella läkemedelslistan drivs som ett separat projekt och information om hur det samtycket fungerar kommer hanteras via projektet.

Denna information handlar endast om registrering av samtycke till SVOD.

Bakgrund
Hälso- och sjukvårdspersonal har rätt att ta del av vårddokumentation som tillhör en annan vårdverksamhet när de deltar i vården av patienten, eller av annat skäl behöver uppgifterna för sitt arbete. För åtkomst till andra vårdgivares uppgifter inom sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation krävs även ett aktivt samtycke från patienten.

Leverantören av Cosmic har därför tagit fram ett samtyckesstöd för SVOD som består av tre delar:

  • Fönster där olika typer av samtycken kan registreras och följas upp
  • Koppling till Ineras nationella samtyckestjänst
  • Utvärderingsfunktion som efterfrågar samtycke när du vill titta på information över vårdgivargränser

Införandet av samtyckesstödet kommer ske stegvis, och det är endast övergången till registrering av samtycke i nya samtyckesfönstret som införs nu.

Idag inhämtas och registreras samtycke till sammanhållen journal övergripande, dvs en verksamhet/klinik kan inhämta ett samtycke som sedan gäller mellan alla vårdgivare. Detta dokumenteras i journalen i ett gemensamt dokument som heter Samtycke mellan vårdgivare.

Det nya samtyckesstödet kräver att varje verksamhet (medicinskt ansvarig enhet/klinik/motsvarande) inhämtar och registrerar ett eget samtycke. Det är även möjligt att sätta en giltighetstid för samtycket.

Vad kommer att hända?
Införandet av rutiner för inhämtande och registrering av samtycke till sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation behöver ses över och uppdateras, arbete pågår med att ta fram en övergripande rutin.

All personal som arbetar i Cosmic behöver ta del av information om nya rutiner för inhämtande av samtycke, samt utbildningsmaterial/information om hur samtycken ska registreras i Cosmic.

Det har genomförts en övergripande riskanalys under augusti och hantering av identifierade åtgärder pågår.

Övergångslösning/historiska samtycken
Det kommer finnas en övergångslösning som gör det möjligt att ta del av historiska samtycken via dashboarden Gemensam dokumentation i Patientöversikten Samtycken som registrerats sedan tidigare ska ses som historiska samtycken och behöver registreras på nytt in i det nya samtyckesstödet för att vara giltiga. Övergångslösningen kommer att vara tillgänglig under ett års tid.

Registrering av samtycke till SVOD – övergripande beskrivning
I det nya samtyckesfönstret registreras det inhämtade samtycket och i samband med registreringen anges en giltighetstid. Giltighetstiden kommer vara förvald till ett år. Det är möjligt att själv ange en kortare giltighetstid än så, men inte en längre

Om det finns ett aktivt samtycke till SVOD på din klinik så visas en ikon i patientlisten.

Samtycke behöver inte inhämtas eller registreras för yngre barn som inte uppnått en mognadsgrad så att de själv kan ta ställning. Föräldrar/vårdnadshavare behöver inte tillfrågas om samtycke när det gäller yngre barn, de kan inte heller motsätta sig.

Sökordmallar kommer att kompletteras med sökordet ”Tilläggsinformation samtycke” för att vid behov komplettera registreringen av samtycket, t.ex. om det gjorts en mognadsbedömning eller om patienten inte själv kan ta ställning till samtycke.

För att underlätta för remissmottagare kommer alla vårdbegäran- och konsultationsremissmallar kompletteras med sökord för inhämtande av samtycke. Samtycket måste dock alltid registreras av den vårdenhet som tar del av information för att vara giltigt.

Mer detaljerad information kommer ni kunna ta del av i utbildningsmaterialet.

Vad behöver ni göra?
Alla Cosmicanvändare behöver ta del av informations- och utbildningsmaterial.

Visningar kommer att hållas för kontaktpersoner under vecka 40, därefter tillgängliggörs utbildningsmaterialet till alla Cosmicanvändare. Vi rekommenderar att utsedda kontaktpersoner stöttar vid utbildningen i sin verksamhet.

Under vecka 44 och 45 är det möjligt att delta i frågestunder.

Utbildningsmaterial tillgängliggörs via Teamskanalen som alla kontaktpersoner/Superanvändare får åtkomst till.

Hör av till anvandarstod.ej@regionvastmanland.se om ni har frågor/funderingar.

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English