Till innehåll
Region Västmanland logotyp Region Västmanland logotyp
Utveckla Västmanland
Region Västmanland

Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Industrins kompetensförsörjning

Bombardier: ”För att stå konkurrenskraftiga måste vi kompetensutveckla genom alla led”

När Bombardier fick chansen att kompetensutveckla genom alla led i organisationen tvekade de inte en sekund. Deras satsning fokuserar på allt från praktiska utbildningar i specifika datorprogram, till coachning av modernt ledarskap, förhandlingsteknik och interkulturella relationer.

Bombardiers skräddarsydda utbildningar i projektet Smart kompetens syftar till att bredda kunskapen inom angelägna områden i en snabbt föränderlig högteknologisk industri. Artificiell intelligens, virtuellt ledarskap och kommunikation över kulturella gränser var områden som företaget prioriterade när de gick in i projektet.

Peter Mellberg, global teknisk direktör och chefsingenjör för elektriska drivsystem:

”Vi lever i en värld som utvecklas snabbt. Teknikutvecklingen är närvarande för oss varje dag, i alla delar av verksamheten. Som världsledande företag kan vi aldrig slappna av, utan vi måste utvecklas hela tiden. Och utveckling av företaget betyder i praktiken utveckling av kompetensen i företaget. Vi behöver kompetensutveckla genom alla led i organisationen för att stå konkurrenskraftiga. Jag tror att den här satsningen har fått många medarbetare att inse att det finns en stor konkurrens där ute, och att vi ständigt måste utvecklas inom allt vi gör, både som företag och individer, för att hänga med.”

Fredrik Owman, platschef:

”Att projekt som dessa genomförs är väl investerade pengar i svensk industri och tillväxt. Det motiverar medarbetarna och bygger ett intresse för lärande och utveckling hos individerna. Kurserna har mottagits mycket väl av medarbetarna och det har skapats en positiv och hoppfull stämning. Att medarbetarna har givits möjligheten att få vidareutvecklas, det tror jag betyder mycket.”

Om Bombardier

Bombardier är en världsledande kanadensisk tillverkare av flygplan och tåg. Företaget finns i fler än 25 olika länder världen över och har ungefär 60 000 anställda. På enheten i Västerås, som är de som deltar i projektet Smart kompetens, arbetar det ungefär 900 personer.


Foto: Bombardier

Europeiska unionens logotyp, europeiska socialfonden

Om projektet

Projekt Smart kompetens drivs genom samverkan mellan regioner, kommuner och näringsliv i Östra Mellansverige och medfinansieras av Europeiska socialfonden. Den gemensamma satsningen vill stärka framtidens industri genom höjd kompetens hos anställda på små- och medelstora industriföretag, mer inkluderade rekrytering och arbetsplatser och en stärkt förmåga till strategisk kompetensförsörjning. Det deltar totalt 17 västmanländska företag i projektet.

Industrins kompetensförsörjning

Epiroc: "Individernas utveckling blir också företagets"

Epiroc satsar stort på kompetensutveckling inom bland annat dataanalys, proaktivt underhåll, effektiv produktion och förändringsledning. Produktions-, underhålls-, samt administrativ personal har fått ny och höjd kompetens under våren, samtidigt som produktionen kunnat pågå ostört.

För Epiroc i Fagersta har utbildning och kompetensutveckling alltid legat högt upp på agendan. Utmaningen ligger i en produktion som behöver hållas igång dygnet runt. Genom projektet Smart kompetens fick företaget chansen att våga satsa ännu mer och fick hjälp med att genomföra utbildningar på ett strukturerat sätt för mer än halva personalstyrkan inom produktion.

Helén Alm, HR-specialist:

”Det är en jättechans att vi får delta i det här projektet. Vi har fått bra stöd och kunnat forma utbildningsinsatserna precis efter våra behov. Vi märker av en tydlig ökning i engagemang hos medarbetarna när så många får samma förutsättningar och samma grund att stå på genom utbildning. Den här satsningen har gjort att kompetensutveckling är ännu mer prioriterat för oss. Vi tänker till kring vad vi behöver för kompetens idag, och vad vi behöver för morgondagen. Det handlar om att vara redo för framtida utmaningar och att bygga en tro på företaget och på en ljus framtid.”

Fredrik Ahl, leverantörsutvecklare och Lean-koordinator:

”Vi kombinerade vår egen praktiska utbildning med teori, vilket gör att medarbetarna får en bra grund. Vi hade inställningen att alla som ville delta i utbildningarna, skulle få göra det. Och det lyckades vi bra med. Vi tror på kompetensutveckling och att det stärker vår konkurrenskraft. Genom att satsa på individernas utveckling, så satsar vi också på företagets utveckling.”

Om Epiroc

Epiroc är ett svenskt världsledande företag som tillverkar innovativa borriggar och anläggningsutrustning som bland annat används i infrastrukturprojekt världen över. I projektet Smart kompetens deltar Epiroc i Fagersta, en enhet med drygt 800 medarbetare. Enheten i Fagersta tillverkar förbrukningsutrustning för bergsborrar.

Foto: Epiroc

Industrins kompetensförsörjning

Mälarenergi: "Vi har blivit en modigare organisation"

Mälarenergis kraftsamling inom kompetensutveckling fokuserar på digital mognad, modernt ledarskap och att skapa en innovativ och lärande organisation. Jenny Lindmark, projektledare på Mälarenergi, berättar:

”För oss är det viktigaste med den här kompetensutvecklingssatsningen kulturförflyttningen i företaget vad gäller digital mognad. Vi har valt att fokusera på förändringsledning, modernt ledarskap och att bygga digital mognad genom alla led i organisationen.

 

Cheferna och ledarna inom organisationen har nu en gemensam grund att stå på vad gäller förändringsledning och de har samma verktyg och budskap med sig under vår fortsatta utveckling. Det här projektet har bidragit till att vi blivit en modigare organisation.

 

När vi gick in i detta var det viktigt för oss att det skulle ha ett värde för hela organisationen. Därför har vi satsat mycket på mjuka värden, snarare än på specifika tekniska kompetenser. För när allt kommer omkring handlar det om att få med sig människorna och gruppen om man ska förändra attityder och kultur.

 

Projektet Smart kompetens gav oss chansen att satsa ännu mer på frågor som redan var i rullning. Att det görs insatser för kompetensutveckling är viktigt och skapar bra förutsättningar för företag i länet att våga ta steget och satsa. Vi är redan igång med nästa kompetensutvecklingsprojekt!”

”Vi har valt att fokusera på mjuka värden snarare än på tekniska kompetenser. Om man ska förändra attityder och kultur så handlar det om att få med sig människorna och gruppen.”

Om Mälarenergi

Mälarenergi är ett kommunalägt affärsdrivande energiföretag i Mälardalen. Deras produkter och tjänster utgör kärnan i flera grundläggande samhällsfunktioner, såsom energi-, vatten- och bredbandslösningar.

Foto: Mälarenergi

Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.

Mer om våra kakor