Insatsområde: Ökad möjlighet att bo och leva i hela länet
Västmanland är en del av Mälardalsregionen, en dynamisk marknad för arbete, utbildning och boende. För att utveckla länet krävs satsningar på ett resurseffektivt transportsystem med utbyggda järnvägar, hållbara transportlösningar och förbättrade digitala infrastrukturer. Tillgång till effektiva godstransporter och modern sjöfart via Mälarhamnarna är också avgörande för näringslivet.
Ett tillgängligt län behöver fungerande samhällsservice, bostäder och företagsetableringar som integreras med kollektivtrafik och vägförbindelser. Investeringar i digitalisering, smarta städer och AI kan effektivisera transporter, minska klimatpåverkan och förbättra livskvaliteten. Samtidigt krävs digital inkludering och ökad cybersäkerhet för att möta framtidens behov.
Landsbygden har en viktig roll i regional tillväxt och beredskap. Satsningar på vägnät, kollektivtrafik, lokala utbildningar och digital uppkoppling stärker landsbygdens utveckling och gröna omställning. Genom flexibla markanvändningsplaner och hållbara bostadslösningar kan Västmanland möta framtidens krav på tillväxt och tillgänglighet
Om diagrammen
Diagrammen på sidan är interaktiva och du kan välja att dölja eller visa olika mätpunkter.
Tillgång till snabbt bredband
Förändring av bredbandstäckningen under 2023
Den totala tillgängligheten till bredband, för både hushåll och arbetsställen, är relativt hög. Det innebär att när vi tittar på den förändring som skett under det senaste året är det framförallt de områden som tidigare legat lägre som kunnat öka tillgängligheten med mer än någon enstaka procentenhet. Sala, Arboga och Surahammar har alla ökat tillgängligheten med över fem procentenheter under 2023. Även Norberg och Skinnskatteberg hade lite större ökningar, runt 3-4 procentenheter. I övriga kommuner ligger ökningen runt 1-2 procentenheter.
Källa: Post och telestyrelsen
Kollektivtrafikens marknadsandel
Kollektivtrafikens marknadsandel
Andelen som väljer kollektivtrafik minskar
Andelen resor med kollektivtrafik av samtliga resor med motorburen trafik i Västmanland var 14 procent år 2024. Det är något lägre än riksgenomsnittet (exklusive Stockholms län) som var 15 procent. Det innebär en minskning från föregående år, fortfarande är det dock en bit kvar till nivån som gällde innan pandemin år 2020, då andelen resenärer med kollektivtrafiken sjönk kraftigt. Trenden är densamma i övriga landet. Förklaringen kan till stor del hänga samman med insamlingens metod, där en del förändringar sannolikt har påverkat utfallet. Bland annat har en högre andel män besvarat enkäten, vilket innebär att andelen som åker kollektivt minskar, då män vanligen i högre utsträckning väljer bilen än kvinnor. Undersökningen har också fått färre svar från personer som nyttjar stadstrafik och fler som använder regionaltrafiken.
Anledningen att vi även redovisar riket exklusive Stockholms län är att Stockholm drar upp riksgenomsnittet kraftigt med sin höga andel som reser kollektivt och inte är representativt för övriga landet.
Källa: Svensk kollektivtrafik, Kollektivtrafikbarometern