Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland
Målområde: Ett tillgängligt Västmanland

Mål#10 Öka tillgängligheten till natur- och kulturmiljöer

I Västmanlands län finns allt från orörda, natursköna miljöer till berikande upplevelser i form av äventyr, idrott, film, musik, scenkonst, bild och form samt historia.

Besöksnäring med attraktioner som har god tillgänglighet bidrar till ett levande län. Genom att länets unika naturmiljöer med våtmarker, sjöar, rullstensåsar, skog, äng, hag- och betesmarker samt kulturmiljöer görs tillgängliga bidrar de till att skapa biologisk mångfald och ett attraktivt län. Samtidigt är det viktigt att ta hänsyn till människor olika behov och förutsättningar för tillträde till dessa miljöer och att respektera allemansrätten, äganderätten och olika intressenters perspektiv. År 2030 har tillgängligheten till värdefulla natur- och kulturmiljöer ökat och en besöksnäring med hållbara evenemang, i samverkan, bidrar till ökad attraktion för länet.

Om diagrammen
Diagrammen på sidan är interaktiva och du kan välja att dölja eller visa olika mätpunkter.

Tillgänglighet

Natur- och kulturmiljöer i Västmanland

Ökad tillgänglighet handlar om den demokratiska rätten för alla att röra sig fritt och verka i samhället – utan diskriminering och utanförskap.

Natur- och kulturmiljöer i Västmanlands län ska vara fysisk tillgängliga men också tillgänglig genom information och kommunikation. Västmanlands naturmiljöer är grunden för upplevelsevärden i naturen och den biologiska mångfalden är viktig att förvalta. De nationella målen för kulturmiljöarbetet är att främja ett hållbart samhälle med en mångfald av kulturmiljöer som bevaras, används och utvecklas.

Det finns 129 naturreservat i Västmanlands län

Antal naturreservat, kulturreservat och nationalparker i Västmanlands län

I länet finns, utöver de 129 naturreservaten, en nationalpark, Färnebofjärden i Sala kommun, som delas med andra län. Bråfors bergmansby och Gäddeholm är länets två kulturreservat.

Källa: Länsstyrelsen i Västmanlands län

Porträttbild Karin Engström

Aktivitetsbaserad app för barn och unga

Hubbla är en mobilapp som ska locka barn och unga att upptäcka länets kulturarv på ett aktivt sätt. Med en app i mobilen ska användaren kunna utforska och lockas till platser med historia och konst i Västmanland. Genom att ta sig till en exakt geografisk punkt kommer användaren få en upplevelse i form av AR (augmented reality), film, bild eller ljud i sin mobil. Utvecklingen av appen sker i ett projekt som drivs av Region Västmanland och går under benämningen KulturarvsberättARna. (Karin Engström, projektledare KulturarvsberättARna)

Kultur- och naturvärden i Västmanlands län
Kartan visar den geografiska spridningen av naturreservat, kulturreservat och nationalparker i Västmanlands län. Det bruna området i Norbergs kommun visar Bråfors bergsmansby. Länets andra kulturreservat är Gäddeholm i Västerås kommun. Det gula området högst upp till höger i kartan visar Färnebofjärdens nationalpark i Sala kommun. Kartan visar också vattendrag och kommunernas centralorter.

Uppföljning

Hur följer vi upp delmålet?

Här presenterar vi hur och vad vi mäter.

För att utvärdera delmålets uppfyllelse mäts antalet inrättade naturreservat, kulturreservat och nationalparker i Västmanlands län. Dessa uppgifter sammanställs av länsstyrelsen i Västmanlands län.