Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland
Målområde: Ett tillgängligt Västmanland

Mål#11 Öka deltagandet i kultur- och fritidsaktiviteter i hela länet

Kulturen är lika betydelsefull för den enskilde individen som för samhället.

Möjligheten att möta professionell kultur och eget kulturskapande samt att bilda och utbilda sig är viktigt för att minska utbildningsklyftorna i samhället, öka mångfalden och stärka den sociala sammanhållningen. Den geografiska spridningen i länet har betydelse för invånarnas närhet och tillgänglighet till de olika kulturverksamheterna. Ett rikt föreningsliv, tillgång till lokaler, många nätverk och arrangörer är nycklar i samspelet med det offentliga och kreativa näringarna för att skapa sammanhållning, tillit och även stärka demokratin och yttrandefriheten i länet. År 2030 ser vi att andelen deltagare i kultur- och fritidsaktiviteter har ökat.

Om diagrammen
Diagrammen på sidan är interaktiva och du kan välja att dölja eller visa olika mätpunkter.

Kultur i Västmanland

Öka andelen deltagare i kultur- och fritidsaktiviteter

Alla människor har lika rättigheter och möjligheter till kulturupplevelser och till att skapa kultur oavsett kön, etnisk och religiös tillhörighet, socioekonomiska villkor, sexuell läggning, funktionsnedsättning, bostadsort eller ålder.

Västmanland består av flera olika identiteter och olika berättelser. Berättelser ges uttryck i olika kulturformer som exempelvis film, bild och form, litteratur, kulturarv, scenkonst. För att stärka möjligheter för fler berättelser skapas infrastrukturer som stödjer det. Genom samverkan, samhandling, kulturprojekt och kompetenshöjande insatser bidrar de regionala kulturutvecklarna och konsulenterna samt kulturinstitutioner i länet (Västmanlands läns museum, Västmanlands Teater, Arkiv Västmanland, Västmanlandsmusiken samt Västmanlands läns hemslöjdsförbund) till ökat deltagande i kultur- och fritidsaktiviteter.

Porträttbild Linda-Marie Sköld

Utforska länets kulturarv digitalt

Kulturarv Västmanland är en webbsida som drivs i samverkan med länets tio kommuner, Västmanlands läns museum och Västmanlands Hembygdsförbund och Fornminnesförening. Vår gemensamma drivkraft är att öka och sprida kunskap om länets samlade kulturarvstillgångar. På www.kulturarvvastmanland.se hittar besökaren berättelser, bilder och filmer om personer, händelser och kan utforska platser genom Kulturarvskartan. Det är öppet för alla att bidra med material! (Linda-Marie Sköld, projektledare Kulturarv Västmanland)

Andel skolungdomar som regelbundet deltar i fritidsaktiviteter minskar i högre årskurser

Andel skolungdomar i Västmanlands län som regelbundet deltar i fritidsaktiviteter med ledare 2023

54 procent av flickorna och 57 procent av pojkarna i årskurs 7, 9 och 2 i gymnasiet deltar regelbundet i fritidsaktiviteter i med ledare. I årskurs 7 deltar 65 procent av flickor och pojkar i fritidsaktiviteter medan andelen minskar vartefter i årskurs 9 och årskurs 2 i gymnasiet.

Källa: Liv och hälsa ung

Kultur i Västmanland

Öka den geografiska spridningen av kultur- och fritidsverksamheter

Kultursamverkansmodellen infördes 2011 för att föra kulturen närmare invånarna och att ge regionerna ett ökat ansvar och frihet inom kulturområdet.

Modellen innebär att samverkan mellan staten, regionerna, kommunerna och även det civila samhället och de professionella kulturskaparna ökar. Varje region får en samlad summa statliga medel att fördela till regional kulturverksamhet. Inför fördelningen av medel ska regionen ta fram en kulturplan som beskriver inriktningen på den regionala kulturverksamheten. Genom en kulturell infrastruktur i hela länet främjas alla invånares möjlighet till kulturupplevelser, bildning och till att utveckla sina skapande förmågor.

Porträttbild på Jenny från Konstfrämjandet

Ett demokratiprojekt för barn och unga

Barnens Konst- och Kulturklubb och Ungas Konst- och Kulturklubb är ett demokratiprojekt där vi undersöker konstens och barnens möjlighet att aktivt delta i samhällsutvecklingen. Under sommaren och hösten 2022 kommer projekten drivas i stadsdelen Råby, Västerås samt i Norberg. Vi har bjudit in en professionell konstnär som tillsammans med barnen kommer forma såväl en plats som ett konstverk. Under hösten kommer det genomföras en utställning i Konsthall BankID i Norberg - en kommande konsthall som ska tillgängliggöras för alla människor med BankID. (Jenny Berntsson, konstnärlig ledare Konstfrämjandet Västmanland)

Hallstahammar har högst andel som regelbundet deltar i fritidsaktiviteter med ledare

Andel skolungdomar som deltar regelbundet i fritidsaktiviteter i Västmanlands läns kommuner varierar mellan 46 och 60 procent. I Hallstahammar deltar högst andel av skolungdomarna regelbundet i fritidsaktiviteter med ledare, 60 procent.

Total andel skolungdomar i årskurs 7, 9 och 2 i gymnasiet som regelbundet deltar i fritidsaktiviteter med ledare 2023.

Källa: Liv och hälsa ung

Antalet besökare vid kulturaktiviteter i länet ökade under 2022

Besöksnivåerna nästan i nivå med hur det såg ut innan pandemin

Antalet besökare vid olika kulturaktiviter i länet ökade under 2022 och är nu nästan i nivå med hur det såg ut innan pandemin, då besökssiffrorna av naturliga skäl minskade kraftigt. Totalt besökte nästan 190 000 personer minst ett arrangemang bland de kulturaktiviteter vi följer. Av besökarna var närmare 44 000 barn och unga under 18 år.

Källa: Kulturdatabasen

Uppföljning

Hur följer vi upp delmålet?

Här presenterar vi hur och vad vi mäter.

Delmålets uppfyllelse utvärderas mot de aktiviteter som regionala kulturverksamheter genomför eller finansierar i länets kommuner. Statistiken hämtas från Kulturdatabasen. Deltagandet i kultur- och fritidsaktiviteter mäts även med en ny fråga i undersökningen Liv och Hälsa ung.