Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland
Målområde: Ett välmående Västmanland

Mål#1 Minska andelen barn i ekonomiskt utsatta hushåll

Ett samhälle med likvärdiga livsvillkor kan bättre hushålla med sina gemensamma resurser.

Att växa upp under goda förutsättningar, i en familj med goda livsvillkor, påverkar barn och ungas hälsa och utveckling positivt både här och nu men även senare i livet. Barns rätt att utvecklas inom alla livsområden och att ha och få behålla en god psykisk och fysisk hälsa är en viktig förutsättning för möjligheter att växa och lära. I Västmanlands län har vi ett tydligt barnrättsperspektiv där beslut som fattas av vuxna utgår ifrån barnets bästa. År 2030 är livsvillkoren i Västmanlands län mer jämlika och jämställda och andelen barn i ekonomiskt utsatta hushåll har minskat i hela länet.

Om diagrammen
Diagrammen på sidan är interaktiva och du kan välja att dölja eller visa olika mätpunkter.

Barnfattigdom

Livsvillkoren påverkar barn och ungas hälsa

Familjen har stor inverkan på hälsan under hela uppväxten.

Att stötta vårdnadshavare är viktigt eftersom relationen mellan barn och vårdnadshavare är betydelsefull för att främja barnets hälsa och utveckling. Knappa ekonomiska och sociala resurser kan bidra till ökad sårbarhet för vårdnadshavare vilket kan leda till psykisk ohälsa, som i sin tur kan påverka barnens välbefinnande. Att leva i ekonomisk utsatthet är svårt både för barn och vuxen. Det handlar sällan om att man går hungrig eller fryser utan snarare om att barn i ekonomiskt utsatta familjer är mindre delaktiga i samhället, de tenderar få sämre betyg i skolan och lever oftare under osäkra boendeförhållanden. Det finns även en risk att dessa barn i större utsträckning blir mottagare av ekonomiskt bistånd och har sämre hälsa som vuxna.

Andel barn i ekonomiskt utsatta hushåll minskade i 8 av 10 kommuner 2021

Det är stora skillnader mellan kommunerna i länet. I Sala, Surahammar, Hallstahammar och Västerås är det under 10 procent av barnen 0–19 år som tillhör ekonomiskt utsatta hushåll. Norberg och Fagersta ä den kommuner i länet som har högst andel barn i ekonomisk utsatthet.

Andel barn (0–19 år) i ekonomiskt utsatta hushåll i Västmanlands läns kommuner 2021

Källa: Kolada

Andel barn i ekonomiskt utsatta hushåll minskade under 2021

Andel barn (0–19 år) i ekonomiskt utsatta hushåll i Västmanlands län jämfört med riket

Andel barn i ekonomiskt utsatta hushåll ligger på en högre nivå i Västmanlands län än i riket totalt. År 2021 skiljer det 2 procentenheter mellan Västmanland och riket, det är oförändrat från de närmast föregående åren. Andelen barn i ekonomiskt utsatta hushåll fortsätter dock att minska och varår 2021 strax under 10 procent i Västmanland.

Källa: Kolada

Skillnaden mellan grupper med svensk respektive utländsk bakgrund år 2021

Andel barn (0–19 år) i ekonomiskt utsatta hushåll. Skillnader mellan svensk och utländsk bakgrund 2021.

I genomsnitt finns hälften av barn och unga i åldern 0-19 år med utländsk bakgrund i hushåll med låg ekonomisk standard. Motsvarande siffra för barn och unga med svensk bakgrund är 12 procent. Andelen för personer med utländsk bakgrund minskade från 50% år 2020 till 48 procent år 2021. Andelen bland personer med svensk bakgrund var oförändrad mellan åren. Andelen med utländsk bakgrund i ekonomiskt utsatta hushåll är högst i Norberg bland länets kommuner, 67%. Andelen är lägst i Surahammar, där den är 35%. Bland barn och unga med svensk bakgrund är andelen i ekonomiskt utsatta hushåll högst i Skinnskatteberg (19%) och lägst i Västerås (10%).

Källa: SCB, Regiondatabasen

Statistiken avser barn i hushåll med inkomst mindre än 60 procent av medianvärdet.
Med utländsk bakgrund avses personer födda utomlands eller födda i Sverige med två utrikes födda föräldrar.

Uppföljning

Hur följer vi upp delmålet?

Här presenterar vi hur och vad vi mäter.

Delmålets uppfyllelse utvärderas mot andelen av samtliga individer i åldrarna 0-19 år som lever i hushåll med låg inkomst. Till hushåll med låg inkomst räknas de hushåll som fått ekonomiskt bistånd (tidigare kallat socialbidrag) under året eller där inkomsterna under året understigit socialbidragsnormen.