Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland
Målområde: Ett välmående Västmanland

Insatsområde: Alla barn ska få en bra start i livet

En bra start i livet lägger grunden för barns framtid. Genom hälsofrämjande insatser och jämlik tillgång till vård, utbildning och socialt stöd kan alla barn i Västmanland ges lika möjligheter att växa, utvecklas och lyckas i skolan oavsett bakgrund eller livssituation.

För att alla barn i Västmanland ska få en god uppväxt krävs insatser som minskar skillnaderna i barns livsvillkor. En viktig del är att minska andelen barn som lever i hushåll med låg inkomststandard. Det handlar både om att skapa fler och enklare vägar till arbete för föräldrar och att erbjuda ekonomiskt stöd och rådgivning till hushåll som har det tufft. 

Resultaten i grundskolan och gymnasiet visar på stora skillnader mellan olika kommuner och skolor i Västmanland. För att fler elever ska lyckas i skolan behövs trygga och inkluderande skolmiljöer, fler behöriga lärare, och tidigt stöd till de elever som behöver det mest.

Många barn i länet har föräldrar med kort utbildning eller som är utan arbete. Barn med föräldrar som bara har grundskoleutbildning, eller där minst en är långtidsarbetslös, riskerar att få en sämre start i livet. Därför behövs riktade insatser för att stärka både föräldrarna och barnen, till exempel genom föräldraskapsstöd, förskola, fritidsverksamhet och tillgång till socialt stöd.

En annan viktig faktor är att fler barn får möjlighet att delta i fritidsaktiviteter. Det bidrar till bättre hälsa, social gemenskap och ökat lärande. Det behövs därför stöd till föreningslivet och samverkan mellan skola, socialtjänst, vård och civilsamhälle, för att skapa en jämlik och trygg uppväxt för alla barn i länet.

Insatsområdet för Alla barn ska få en bra start i livet har valts utifrån flera grunder. Det speglar Västmanlands identifierade behov och utmaningar och är ett av tre insatsområden för målområde Ett välmående Västmanland. För varje insatsområde har fem specifika indikatorer valts, varav två huvudindikatorer som speglar de största utmaningarna som länet står inför.

Huvudindikatorer för Alla barn ska få en bra start i livet
Andel barn i hushåll med låg inkomststandard
Resultat, grundskolan och gymnasiet 

Om diagrammen
Diagrammen på sidan är interaktiva och du kan välja att dölja eller visa olika mätpunkter. Längst ner på sidan återfinns länkar till mer information om såväl huvudindikatorerna som övriga indikatorer.

Insatsområde: Alla barn ska få en bra start i livet

Andel barn i hushåll med låg inkomststandard

Andelen barn och unga i hushåll med låg ekonomisk standard har ökat i flera av Västmanlands kommuner, med ett länsgenomsnitt på flera procentenheter högre än riksgenomsnittet.

Andel barn och unga i hushåll med låg ekonomisk standard minskar

Var femte ung bor i hushåll med låg ekonomisk standard

Totalt bodde 21 procent av barn och unga mellan 0-19 år i hushåll med låg ekonomisk standard år 2022. Det är en högre nivå än riksgenomsnittet på 17 procent samma år. Utvecklingen har det senaste året varit positiv. Andelen har minskat sedan år 2019, då den var 25 procent i Västmanland.

Det finns relativt stora skillnader mellan länets kommuner. Surahammar har lägst andel med låg ekonomisk standard, 16 procent, och Fagersta har högst andel av länets kommuner, 31 procent. Samtliga kommuner har haft en positiv utveckling under 2022, med minskade eller oförändrade andelar låg ekonomisk standard. Störst minskning hade Arboga som gick från 25 till 21 procent. 

Mer statistik

Källa: Statistiska centralbyrån

Insatsområde: Alla barn ska få en bra start i livet

Resultat, grundskolan och gymnasiet

Resultaten i grundskolan och gymnasiet i Västmanland varierar mellan kommuner och kön, Statistiken visar en generell nedgång i andelen elever som uppnår betygskriterierna i alla ämnen, medan behörigheten till gymnasieskolans yrkesprogram har ökat efter pandemin.

Elever med godkända betyg i skolår 6

6 av 10 elever har godkänt i alla ämnen i Västmanland

Andelen elever i skolår 6 som har godkänt i alla ämnen som ingått i elevens utbildning var 59 procent i Västmanland år 2024 (ovägt medelvärde för länets kommuner, det vill säga medelvärde för kommuner och inte individer). Det är en lägre nivå än riksgenomsnittet på 72 procent. Skillnaden mellan länet och riket har ökat under 2020-talet, främst beroende på att andelen med godkända resultat har sjunkit i Västmanland.

Bland länets kommuner hade Sala högst andel sjätteklassare med godkänt i alla ämnen, 75 procent. I Västerås var andelen 69 procent. Andelen har sjunkit med omkring tio procentenheter i såväl Köping, Arboga, Kungsör, Surahammar och Hallstahammar. I norra länsdelen sjönk andelen något i Fagersta, relativt mycket i Norberg medan Surahammar hade den största positiva förändringen under året. 

Mer statistik

Källa: Statistiska centralbyrån och Skolverket

Behöriga till gymnasiet efter grundskolan

Andelen behöriga till gymnasiet minskade under 2024

Andelen elever i Västmanland som är behöriga till yrkesprogram efter att ha avslutat grundskolan var 78 procent år 2024 (ovägt medelvärde för länets kommuner, det vill säga medelvärde för kommuner och inte individer). Det var en nedgång med fem procentenheter från året innan. Andelen är lägre än riksgenomsnittet på 84 procent (-2 procentenheter från föregående år). Andelen behöriga till gymnasieprogram var därmed tillbaka på 2022 års nivå efter att ha ökat år 2023. 

Två kommuner i länet ligger runt 85 procent, Västerås och Sala. 

Mer statistik

Källa: Statistiska centralbyrån och Skolverket

Elever med examen/studiebevis respektive behörighet till universitet och högskola

Drygt 40 procent av eleverna i länet uppnår grundläggande behörighet till universitet och högskola inom fyra år

Det finns ganska stora skillnader mellan länets kommuner vad gäller gymnasieresultat. Medelvärdet för andelen elever som tagit examen eller fått studiebevis inom fyra år efter gymnasiestart var 75 procent år 2024. Det var en ökning från året innan med cirka två procentenheter och värdet är bland de högsta för länet sedan år 2015. Genomsnittet för riket år 2023 var lite över 81 procent. 

Andelen gymnasielever som uppnått grundläggande behörighet till universitet och högskola inom fyra år efter gymnasiestart var 46,5 procent i genomsnitt i länet år 2024. Det är betydligt under riksgenomsnittet på 60 procent. Här är värdet ett av de lägre sedan år 2015.

Generellt har Västerås, Surahammar och Hallstahammar högst andel elever med examen eller studiebevis respektive behörighet till universitet och högskola.

Mer statistik

Källa: Statistiska centralbyrån

För varje insatsområde har fem specifika indikatorer valts, varav två huvudindikatorer, som speglar de största utmaningarna som länet står inför. Nedan har du möjlighet att via länk ta del av alla fem indikatorerna för Alla barn ska få en bra start i livet.

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English