Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland
Tillsammans för ett livskraftigt Västmanland

Regionalt stöd i lokal utveckling

Tillsammans med ett forskningsteam stöttar vi lokala processer i syfte att påverka livsvillkor och hälsa ur ett lokalt och kommunalt perspektiv. På denna sida kommer ni att kunna följa de lokala processerna och läsa mer om forskningen.

Lokal inblick och regional överblick

En utgångspunkt för förändrings- och utvecklingsarbete är att lösningar måste utvecklas lokalt och i den miljö de ska fungera inom. Med hjälp av ett forskningsteam lär den lokala utvecklingsrörelsen känna sin lokala miljö och kan bygga upp förutsättningar för förtroende bland människor och hitta sätt att närma sig dessa människor lokalt via personer som de redan känner och har förtroende för.

Genom aktionsforskningen dokumenteras och beskrivs de strategier, metoder och processer som sker i det lokala utvecklings- och förändringsarbetet. Forskarna ger råd och kommer med input och förslag under processen. I ryggen har de både beprövad erfarenhet och annan forskning. När underlagen sedan analyseras kan vi skapa modeller och rekommendationer för den här formen av samhällsförbättringar. Här är den regionala överblicken ett verktyg för att sprida erfarenheter och sammanföra aktörer.

Strategier för att stötta lokal samhällsutveckling

Aktionsforskningsinsatsen har inget givet mål utan arbetar i stället med ett flertal strategier för utveckling. Genom att låta dessa strategier genomsyra det lokala arbetet och lärandet längs vägen tänker vi oss att vi tillsammans kan finna lösningar för ett livskraftigt län. Mål kan dock utvecklas i den lokala processen där aktionsforskningens strategier är ett stöd och speglar det lokala förändringsarbetet.

Våra strategier:

• Inventera och nyttja lokalsamhällets resurser
  • Stimulera till medborgarnära dialoger och aktiviteter
  • Involvera olika aktörer med förgreningar ut i lokalsamhället
  • Identifiera goda idéer/initiativ och stödja eldsjälarna bakom
  • Sök och åtgärda organisatoriska mellanrum
  • Bidra till relationsförtätning och nätverksutveckling
  • Stimulera ständigt lärande och ständiga erfarenhetsutbyten.
Flygbild över en stadskärna med en å som rinner bredvid

Utveckling av Nibbleområdet med skolan i centrum

I Hallstahammar stöttar aktionsforskningsteamet deras utvecklingsarbete kring Nibble och hur en ny skola kan bli en knytpunkt kring lokalsamhället. För att kunna åstadkomma en utveckling i Nibbleområdet behöver Hallstahammars kommun ta reda på vilka behov som finns. Grundbulten i arbetet är att skapa delaktighet och ägarskap av de gemensamma samhällsfrågorna hos boende och hos viktiga samhällsaktörer som föreningsliv, företag och övriga representanter för lokalsamhället. En utgångspunkt för förändrings- och utvecklingsarbetet är att lösningar ska utvecklas lokalt och i den miljön de ska fungera inom.

Kontakta oss gärna

Till kontaktlista