Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Så har KOD-projektet stärkt digital kompetens och främjat det livslånga lärandet inom skola, vård och omsorg!

Genom utbildningar, inspirationsföreläsningar, kommundialoger och en studie om hur lärande organisationer fungerar, har det tvååriga KOD-projektet stärkt kompetens och samverkan i Västmanlands kommuner. Över 4 400 anställda har fått utbildning, vilket resulterat i mer än 33 000 utbildningstimmar.

Förvaltningarna som deltagit i det ESF-finansierade projektet KOD – Kompetensutveckling och digitala arbetssätt har fått planera utbildningar efter anställdas kompetensnivå och önskat upplägg för genomförande. Utbudet har bestått av både fysiska och digitala utbildningar. 33 000 utbildningstimmar har fördelats på över 4 400 anställda. Så här ser fördelningen ut per utbildningsområde:

  • Officepaketet: 920 deltagare
  • Att använda dator: 1 130 deltagare 
  • Medarbetarskap: 1 092 deltagare 
  • GDPR och informationssäkerhet: 1 638 deltagare
  • Ipad, Mac och PC: 1 644 deltagare
  • Ledarskap; 412 deltagare
  • Övrigt: 271 deltagare
  • Projektets seminarium och inspirationsföreläsningar: 128 deltagare  

Notera att deltagare kan ha gått flera utbildningar.

Deltagarröster  fritt ur hjärtat

Efter varje avslutad utbildning har projektets deltagare fått utvärdera utbildningarna via utbildningsleverantörens enkäter. Här följer några exempel på vad deltagarna uttryckt:

Klippet innehåller både text och ljudklipp.

Seminarier och inspirationsföreläsningar

Utöver traditionella utbildningsinsatser genom utbildningsleverantören Nercia, har utbildningstimmar lagts på seminarier och inspirationsföreläsningar. 

Seminarieträff

I projektets uppstartsfas bjöd projektet in förvaltningsledarna till en seminarieträff med temat ”digitalisering inom dagens offentliga verksamheter – ur tre olika vinklar”:

  • RISE presenterade resultaten från ett nationellt projekt som arbetar med det digitala ledarskapet inom offentlig sektor – närmare bestämt i skolsverige.
  • AI Sweden presenterade sin verksamhet som stöttar kommuner, företag och civil sektor när det gäller transformationen till ett samhälle med stöd av artificiell intelligens (AI).
  • Center för välfärdsförändring på Mälardalens universitet gav insyn i arbetet med att ta fram universitets nya center. Där ska forskare tillsammans med offentliga och privata verksamheter hitta lösningar som syftar till att främja hälsa, välbefinnande, livskvalitet och/eller förbättra resursutnyttjandet inom vård-, omsorgs- och välfärdssystemet samt förbättra personalens arbetsmiljö.  

Inspirationsföreläsningar

Under projektperioden har projektets deltagare erbjudits att ta del av fyra olika inspirationsföreläsningar:

  • Sänk trösklarna till digitalisering 
  • En inkluderande arbetsplats 
  • Den stora AI-omställningen 
  • Vad är dyslexi och dyskalkyli – och vilka digitala hjälpmedel kan göra skillnad? 

Alla föreläsningar har funnits tillgängliga digitalt så att deltagarna kunnat ta del av dem när det passat dem bäst. Några av föreläsningarna har dessutom erbjudits i seminarieform, det vill säga under gemensamma digitala träffar som arrangerats av projektet.

Livslångt lärande i organisationerna

Genom en extern konsult har projektet också genomfört en fördjupande studie för att utreda hur förvaltningarna arbetar med livslångt lärande i sina organisationer. Studien ger viktiga insikter för att utveckla strategier och metoder för framtiden genom att lyfta de styrkor och utvecklingsmöjligheter som utredningen belyser, men även genom en framtagen forskningsöversikt som kan användas i det fortsatta utvecklingsarbetet.  

Kort om studiens resultat

Studien konstaterar att KOD-projektet har bidragit till ett förstärkt fokus på kompetensutveckling och skapandet av en lärande organisation. Förvaltningarnas ledningar och chefer har fått möjligheten att erbjuda personalen utbildning inom relevanta områden, vilket uppges ha skapat ett starkare engagemang för lärande.

En tydlig effekt av projektet är att ledarskapets betydelse för lärande och utveckling har kommit i fokus. I intervjuer har utbildningar inom ledarskap lyfts fram som särskilt värdefulla. Deltagarna har uppgett att de fått ny och praktisk kunskap som de kan tillämpa i sitt arbete.

Vidare har projektet sänkt trösklarna för medarbetare att delta i kompetensutveckling, särskilt för medarbetare med mer fasta scheman, exempelvis för undersköterskor och lärare. Genom att erbjuda digitala utbildningar har projektet gjort det möjligt att ta del av utbildningarna på ett flexibelt sätt. Det har ökat tillgängligheten för lärande och bidragit till en mer inkluderande kompetensutveckling. 

Stärkt samverkan

Projektet har också bidragit till stärkt samverkan, både mellan kommuner och inom kommungränserna. Representanter från förvaltningarna har uttryckt att de i framtiden kan använda befintliga nätverk för att bättre samverka i gemensamma projekt.

Avslutande ord från projektledaren

”Det är fantastiskt att se hur kompetenshöjningen inte bara stärker individernas ställning på arbetsmarknaden, utan också gör våra kommuner bättre rustade för framtiden. Men än står vi inför stora utmaningar när det gäller att tillgodose kompetensbehoven i våra offentliga förvaltningar. Därför kommer möjligheten till kompetensutveckling i arbetet att fortsätta vara viktig. Detta har KOD-projektet bidragit till att sätta större fokus på, samtidigt som projektet varit en del av lösningen genom att tillgängliggöra relevant utbildning för anställda på kommunerna – och det känns väldigt bra”, säger Chatarina Ståhl, projektledare för KOD.

Chatarina Ståhl, projektledare.

Projektledare Chatarina Ståhl, 
verksamhetennäringsliv och kompetensförsörjning,
Region Västmanland.

KOD Kompetensutveckling och digitala arbetssätt: Tillsammans har vi höjt den digitala kompetensen hos anställda inom skola, vård och omsorg i Västmanlands kommuner.

Fakta om projektet

KOD-projektet ägs och drivs av Region Västmanland och pågår från den 1 januari 2023 till den 31 december 2024. Europeiska socialfonden (ESF) finansierar satsningen med 13 495 792 kronor.   

Förvaltningar som har deltagit i projektet är socialförvaltning alternativt vård- och omsorgsförvaltning, samt utbildningsförvaltning eller motsvarande. Totalt har åtta av länets tio kommuner deltagit i projektet:  

  • Fagersta 
  • Hallstahammar 
  • Kungsör
  • Köping 
  • Norberg 
  • Skinnskatteberg
  • Surahammar
  • Västerås


Avsluts
event den 12 december

Den 12 december bjöd projektledningen in till ett avslutsevent för att presentera projektresultat och tillsammans reflektera över lärdomar och erfarenheter att ta med i Region Västmanlands och kommunernas fortsatta kompetensförsörjningsarbete. På Hotel Plaza i Västerås samlades representanter från förvaltningarna, utbildningsleverantören Nercia, styrgruppen, medfinansiären Europeiska socialfonden (ESF), projektledningen och Region Västmanland.

Projektledare för KOD-projektet presenterar projektresultat på Plaza Hotel i Västerås.

Projektledare Chatarina Ståhl håller i presentation.

 

KOD-projektlogga.

Loggor: Regionlogga och EU-logga med texten "medfinansieras av Europeiska unionen".

Med finansiering från Europeiska socialfonden (ESF).

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English