Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Nu ska vi lära oss mer om lärande organisationer – och hur vi kan bli ännu bättre arbetsplatser för lärande och utveckling!

För att öka kunskapen om hur organisationer och deltagare kan arbeta med livslångt lärande i en lärande organisation, har KOD-projektet upphandlat utvärderare med uppdraget att undersöka hur våra deltagande förvaltningar arbetar med kunskapsöverföring och utbildning.

AP Organisations- och Verksamhetsutveckling har fått i uppdrag att genomföra en utvärdering av de kommunala organisationerna kopplade till vårt ESF-finansierade projekt KOD – kompetensutveckling och digitala arbetssätt. Bakgrunden till utredningen är projektets övergripande effektmål.

Läs gärna mer här, under fliken Effektmål

Utvärderarna ska undersöka om och i så fall hur, kunskap sprids inom de deltagande förvaltningarna samt vilket organisatoriskt stöd detta egentligen har. Var finns en naturlig, och eventuellt efterfrågad kunskapsöverföring? Vilka befintliga, och eventuellt nya, sammanhang skulle kunna utvecklas? När fungerar den kollegiala kunskapsöverföringen – och när gör den inte det?

Utredningen kommer främst att ligga till grund för vidare arbete på kommunnivå, men kunskapen kommer även att användas på regional nivå för utvecklingsarbeten inom organisationer. Den värdefulla kunskapen kan även användas som underlag för framtida utvecklingsprojekt.

Metoder för genomförande och relevanta deltagare

Intervjuer: Intervjuerna kommer att ske digitalt och ledas av en eller båda utvärderarna. Intervjun beräknas att ta ungefär 45 minuter. All rapportering kommer att ske anonymt och i sammanfattad form på en nivå där enskilda individer inte kan identifieras. Intervjumetoden kommer att vara semi-strukturerad. Det innebär att utvärderarna kommer att förbereda en rad ämnen och frågor som de vill utforska med intervjudeltagare. I samband med intervjuerna kommer mer information om inriktning och instruktioner att ges. 

Exempel på relevanta intervjudeltagare: 

  • Förvaltningschefer inom deltagande förvaltningar i samtliga kommuner.
  • Andra-linjens chefer inom deltagande förvaltningar i samtliga kommuner.
  • Första-linjens chefer inom deltagande förvaltningar i samtliga kommuner.
  • Medarbetare i deltagande förvaltningar i samtliga kommuner.
  • HR-personal (ansvariga för uppföljning för kompetensutveckling och lärandeprocesser) inom samtliga deltagande kommuner.

Webbenkäter: Eventuellt kommer utvärderarna även att använda sig av 1–2 webbenkäter, som i så fall skickas ut till chefer och medarbetare. Tanken är att triangulera olika kvalitativa och kvantitativa data, för att öka trovärdigheten och träffsäkerheten i resultatet. Enkätdata är helt anonyma och kan inte spåras tillbaka till de svarande.

Fokusgrupper: En del av deltagarna kan bli inbjudna till så kallade fokusgrupper, det vill säga gruppintervjuer. Metoden är särskilt värdefull för att erhålla djupgående insikter i målgruppens attityder, erfarenheter och förväntningar. Fokusgrupper möjliggör en dynamisk diskussion som kan avslöja komplexa beteendemönster och sociala normer som inte lätt fångas upp genom enkätundersökningar eller intervjuer. Fokusgrupper är en oumbärlig komponent för att säkerställa en heltäckande och nyanserad förståelse för de frågor som ska besvaras i utredningen.

Återkom med tips om relevanta deltagare

För att öka kunskapen om hur organisationer och deltagare kan arbeta med livslångt lärande i en lärande organisation, efterfrågas nu relevanta deltagare. Vem eller vilka från er förvaltning skulle kunna delta i utredningen?

Kontakta projektledningen för att ge tips och kontaktuppgifter. Projektledningen förmedlar sedan kontakten vidare till utvärderarna.

Projektledare Chatarina Ståhl:
chatarina.stahl@regionvastmanland.se

Projektadministratör Sebastian Eriksson:
sebastian.eriksson@regionvastmanland.se

Mer om våra ansvariga utvärderare

Ansvariga utvärderare från AP Organisations- och Verksamhetsutveckling är Anders Pettersson, VD och seniorkonsult, samt Linnéa Aldman, konsult. 

Vi ser båda fram emot att få komma i gång med datainsamlingen och prata med er medarbetare och chefer, samt få höra era tankar kring lärande på arbetsplatsen, hälsar Anders Pettersson och Linnéa Aldman, AP Organisations- och Verksamhetsutveckling.

 

Anders Pettersson, VD och seniorkonsult.  Linnéa Aldman, konsult.

Anders Pettersson och Linnéa Aldman.

 

Utvärderarna presenterar sig själva

Anders Pettersson

Jag heter Anders och är VD för AP Organisations- och Verksamhetsutveckling och arbetar som utvärderare och konsult med över 100 uppdrag under bältet inom utvärdering, projektledning, och organisatorisk utveckling över hela världen och inom både den offentliga, privata och ideella sektorn. Jag har en gedigen utbildningsbakgrund i både internationella relationer, företagsekonomi och organisation/ledarskap.

Nyligen (2022) avslutade jag som projektchef i Göteborgsregionen ett stort ESF-projekt med en budget på 50 miljoner kronor, där vi arbetade med utbildning av yrkesverksamma och stärka deras ställning på arbetsmarknadenomdanade arbetsmarknaden med en budget på 50 miljoner kronor. Vi gjorde stor skillnad för yrkesverksamma och jag har varit med och rullat ut flera projekt på regional och nationell nivå.

Jag jobbar facilitativt och sätter alltid folk i centrum i mina processer. Det handlar om att utveckla och driva projekt som verkligen gör skillnad och att säkerställa att alla åsikter hörs.

Jag har även utbildat över 100 kommunala tjänstemän i att planera och genomföra effektiva digitala möten och har under det senaste året utvecklat en mycket efterfrågad metodik för användning av generativ AI i offentlig sektor.

Tillsammans med Linnéa Aldman och ytterligare en kollega arbetar jag med en studie på uppdrag av Göteborgsregionens kommunchefer kring hur AI kan nyttjas för att säkerställa en god kompetensförsörjning. Jag leder arbetet i gruppen och studien förväntas vara klar under mars månad 2024.

Slutligen är jag passionerad när det kommer till att leda förändringsprocesser och har jobbat med över 200 organisationer för att skärpa deras förändringsteori och utvärderingsmetoder.

Linnéa Aldman

Jag heter Linnéa och har gedigen erfarenhet av att genomföra utredningar, utvärderingar och uppföljningar inom en mängd olika sektorer, inklusive offentlig, ideell och privat verksamhet.

Jag har tidigare erfarenhet av att arbeta med kompetensutvecklingsprojekt och förstår de utmaningar som ofta uppstår kring kollegialt lärande och kunskapsöverföring. Jag har även erfarenhet av att bidra till organisatorisk utveckling genom att analysera och förbättra processer och strukturer. Jag har utvecklat uppföljningsstrukturer och utvärderingsplaner, vilket gör mig van vid att jobba systematiskt och analytiskt. Min erfarenhet sträcker sig även till pedagogiska metoder och lärandeprocesser.

Jag har även erfarenhet av processledning och processleder för närvarande, tillsammans med en forskare en del av ett nationellt projekt som involverar Blended Learning Networks (BLN). Det handlar om att främja ett ömsesidigt utbyte av kunskap och erfarenheter mellan anhöriga, professionella och makthavare. Genom mitt arbete på Nationellt kompetenscentrum anhöriga (Nka) är jag även väl införstådd med vård- och omsorgssektorns unika utmaningar och behov. 

Läs mer om AP Organisations- och Verksamhetsutveckling här: https://orgdev.se/

 

Projektlogga: KOD - kompetensutveckling och digitala arbetssätt.

KOD – Tillsammans höjer vi den digitala kompetensen hos anställda 
inom skola, vård och omsorg i Västmanlands kommuner.  

Loggor: Region Västmanland och EU-logga med texten "Medfinansieras av Europeiska unionen".

Med finansiering från Europeiska socialfonden (ESF).

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder cookies och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka cookies som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för cookies

Här kan du välja vilka kategorier av cookies som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av cookies som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av cookies från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English