Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Hälsningar från projektledningen: "Det som gör det här smörgåsbordet av utbildningar så speciellt är just flexibiliteten"

Hösten är äntligen i gång och efter andra upphandlingen står smörgåsbordet uppdukat med ännu fler utbildningsmöjligheter. Att KOD-projektet är flexibelt gör att förvaltningarna fritt kan välja utbildningar efter lämplig kunskapsnivå och önskat upplägg, samt antalet utbildningar som anställda kan gå.

Hösten har kickat i gång med raskande steg och KOD-projektet befinner sig i genomförandefasen. Tack vare att den andra upphandlingen av utbildningsleverantör blivit klar, kan utbildningsplanen stegvis fortsätta gå mot handling för allt fler förvaltningar. För att kunna uppnå projektmålen, behöver vi fortsätta påminna chefer och ledning på förvaltningarna om fördelarna med projektets flexibilitet. Så här säger Chatarina Ståhl, projektledare i KOD-projektet:

Det som gör det här smörgåsbordet av utbildningar så speciellt är just flexibiliteten. KOD-projektet har verkligen något att erbjuda alla anställda inom skola, vård och omsorg i Västmanlands kommuner. Det är upp till förvaltningarna själva att välja bland utbildningar efter anställdas kompetensnivå och önskat upplägg för genomförande av utbildning. Utbildningarna kan genomföras under fysiska eller digitala träffar, under en heldag eller en halvdag. Utbildningarna kan även kombineras med digitalt material, som deltagarna kan ta del av och genomföra när möjlighet finns. Den 26 september startade exempelvis utbildningsförvaltningens ledningsgrupp på Hallstahammars kommun med ledarskapsutbildningar som genomförs dels på plats, dels digitalt vid flera tillfällen. Feedbacken som vi fått från en av deltagarna är att upplägget varit jättelyckat. Vad gäller antalet utbildningar som de anställda ska få gå är också en fråga om flexibilitet. Vi förstår att utbildningstid är en bristvara, men vi önskar ändå att chefer och ledning på våra deltagande förvaltningar ser projektet som en investering på lång sikt. Att lära sig hantering av digitala verktyg är inte enbart en personlig resa i kompetensutveckling. Det är även en möjlighet att tidseffektivisera framtidens arbetsuppgifter, utveckla organisationen och främja det livslånga lärandet.

KOD-projektets logotyp: Laptop och texten KOD - kompetensutveckling och digitala arbetssätt

KOD – Tillsammans höjer vi den digitala kompetensen hos anställda inom skola, vård och omsorg i Västmanlands kommuner

Loggor: Region Västmanland; EU - med finansiering av Europeiska unionen.

Med finansiering från Europeiska socialfonden (ESF).