Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Andra upphandlingen är klar: För andra gången blir Nercia Utbildning utbildningsleverantör i KOD-projektet

Den 12 september blev den andra upphandlingen av utbildningsleverantör klar för KOD-projektet. Utbildningsleverantören, som kommer att bidra till att uppfylla projektmålen genom att leverera andra periodens utbildningar till projektdeltagarna, är även den här gången Nercia Utbildning.

Utbildningarna för andra upphandlingen startar snarast, men de flesta av projektets deltagande förvaltningar verkar lägga planen från januari 2024 till november 2024. Utbildningar som andra upphandlingen kommer att rikta fokus på är olika program och system som anställda på förvaltningarna använder i vardagen och vill lära sig mer om. Det kan handla om utbildningar från typen ”datorkörkort” via Officepaketet, till avancerade ekonomisystem. Det kan även handla om utbildningar som digital pedagogik, informationssäkerhet och hur man arbetar med smarta klassrum. Det finns ett smörgåsbord av alternativ som förvaltningarna kan ta del av för att ge sig själva ett kunskapsmässigt lyft under det kommande året.

Kort om första upphandlingen våren 2023

KOD-projektets första upphandling blev klar i maj 2023. Då vann Nercia Utbildning upphandlingen och blev utbildningsleverantör. Utbildningarna som ingår i första upphandlingen startade i september och pågår fram till och med november 2024. Under perioden genomförs utbildningar för 3 miljoner kronor. Det gäller sammanlagt tre utbildningar som kommer genomföras vid flera tillfällen. Hallstahammar var först ut med utbildningar i ledarskap.

Kommande upphandlingar 2023–2024

KOD-projektets tredje upphandlingsprocess är redan igång. Den här gången är den inriktad på att upphandla en konsult som ska hjälpa till att undersöka hur vi arbetar med det ständiga lärandet på arbetsplatsen. Hur sker egentligen utbyten och kunskapsutveckling i och för arbetsplatserna? När förekommer planerade utbildningar? Vilka inkluderas? Och när sker ett lärande och därmed utveckling mellan kollegor om arbetets utmaningar? Det är några av de frågor som projektet fått beviljat att undersöka vid sidan av genomförandet av utbildningar.

KOD-projektets logotyp: Laptop och texten KOD - kompetensutveckling och digitala arbetssätt

KOD – tillsammans höjer vi den digitala kompetensen hos anställda inom skola, vård och omsorg i Västmanlands kommuner

Loggor: Region Västmanland; EU.

Med finansiering från Europeiska socialfonden (ESF).