Mål#3 Öka tryggheten
Våra livsmiljöer ska främja hälsan och vara välkomnande och inkluderande för alla. Att Västmanlands platser och miljöer är socialt, ekonomiskt och fysiskt tillgängliga är en förutsättning för mänsklig utveckling. Genom att arbeta för att minska problem såsom kriminalitet, parallellsamhällen, social oro och konflikt mellan grupper kan vi uppnå en starkare social sammanhållning och ökad känsla av trygghet hos människorna i länet.
Om diagrammen
Diagrammen på sidan är interaktiva och du kan välja att dölja eller visa olika mätpunkter.
En god närmiljö bidrar till känsla av trygghet och tillit
Hela samhället behöver aktiveras för att skapa säkra, trygga och attraktiva platser där människor vill bo och vara. Trygghet handlar både om tillit och att vara i säkerhet från verklig fara. Här är hemmet och vår närmiljö viktiga platser. Det är där vi tillbringar en stor del av vår fritid, får återhämtning och träffar andra människor för sociala aktiviteter. Även platsen fysiska utformning påverkar upplevelsen av trygghet.
30 procent av befolkningen i länet avstår ibland eller ofta från att gå ut på grund av rädsla
I Hallstahammar och Köping är det ungefär var tredje vuxen som anger att de ibland eller ofta avstår från att gå ut på grund av rädsla. I Norberg är motsvarande andel 20 procent, vilket är lägst i länet. Medelvärdet för hela länet är 30 procent, vilket kan jämföras med den förra Liv och hälsaundersökningen från 2017, då andelen var 28 procent.
Andel av befolkningen (18+ år) som anger att de ibland eller ofta avstår från att gå ut på grund av rädsla.
Källa: Liv och hälsa Resultat
Mörkare färg: Lägre trygghetskänsla
Ljusare färg: Högre trygghetskänsla
Elevers skolmiljö ska präglas av trygghet och studiero
En trygg skolmiljö bidrar till och påverkar elevers förutsättningar att lära sig och utvecklas som individ. Det är viktigt att även vägen till och från skolan upplevs som trygg. Det kan handla om att säkerställa att gång- och cykelbanor är ordentligt upplysta till åtgärder för att minska utsatthet och trakasserier på bussen. Även förebyggande och främjande insatser för att minska det fysiska och psykiska våldet i skolan behövs för att öka tryggheten.
Stora skillnader i trygghet i skolan mellan kommunerna i länet
I Köping, Västerås och Surahammar känner sig hälften av skoleleverna alltid trygga i skolan. 57 procent av eleverna i Skinnskatteberg och 40 procent av eleverna i Fagersta känner sig alltid trygga i skolan.
Total andel skolungdomar i årskurs 7, 9 och år 2 i gymnasiet som alltid känner sig trygga i skolan 2020.
Källa: Liv och hälsa ung
Mörkare färg: Högre trygghetskänsla
Ljusare färg: Lägre trygghetskänsla
Hur följer vi upp delmålet?
Delmålets uppfyllelse utvärderas med hjälp av undersökningarna ”Liv och hälsa” samt "Liv och hälsa ung". Undersökningarna bygger på enkäter i vilka de tillfrågade svarar på en bredd av frågor.