Mål#6 Öka tillgängligheten till hälso- och sjukvården
För att kunna möta den demografiska utvecklingen och invånarnas behov på ett bättre sätt krävs en förflyttning från slutenvård till nära vård. Den fysiska och psykiska hälsan kan förbättras genom ett hälsofrämjande arbetssätt och personcentrerad vård. År 2030 ser vi en ökad tillgänglighet till hälso- och sjukvård i hela länet.
Om diagrammen
Diagrammen på sidan är interaktiva och du kan välja att dölja eller visa olika mätpunkter.
Ökad tillgänglighet genom vårdgarantin
Långa väntetider till vård kan skapa oro, stress, rädsla och en känsla av otrygghet. Det finns en risk att ett medicinskt tillstånd förvärras eller att det orsakar en onödigt lång sjukfrånvaro för individen. Vårdtiderna behöver kortas ner för att öka tillgängligheten till länets invånare. Det är viktigt att hälso- och sjukvården ska utformas utifrån olika patienters behov så att den inte utestänger någon. Som en åtgärd för att öka tillgängligheten startade vårdgarantienheten sin verksamhet i maj 2019. Den har hjälpt verksamheterna genom att kontakta patienter och erbjudit vård hos annan vårdgivare när den lagstadgade vårdgarantin inte kunnat uppfyllas på hemmaplan.
Andelen med medicinsk bedömning inom tre dagar ligger runt 80 procent
Andel personer med medicinsk bedömning i primärvården inom tre dagar
78 procent fick medicinsk bedömning i primärvården inom tre dagar i genomsnitt under 2021 i Västmanlands län. Under året varierade andelen mellan 76 och 82 procent. Andelen som får medcinsk bedömning inom tre dagar är något längre i Västmanland än i riket.
Arbete för förbättrad kapacitet
80 procent besökte specialistvården inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran i Västmanlands län
Andel besök till specialistvård inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran (inkl. psykiatrin)
80 procent besökte specialistvården inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran i Västmanlands län (årsmedelvärde för 2021). Under 2021 varierade andelen besök mellan 72 och 92 procent per månad. Årsmedelvärdet i riket var 71 procent år 2021.
Källa: Nationella väntetidsdatabasen
*ny mätmodell infördes januari 2021
Andelen med operation eller åtgärd inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran
Andel patienter med operation/åtgärd inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran till specialistvård (exkl. psykiatrin)
I Västmanlands län fick 58 procent operation eller åtgärd inom 90 dagar under 2021 (årsmedelvärde). Genomsnittet i riket var under samma år 54 procent. Andelen i Västmanlands län har ökat sedan slutet av 2021 och under inledningen av 2022 legat på en nivå runt 70 procent.
Källa: Nationella väntetidsdatabasen
*ny mätmodell infördes januari 2021
Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga
Vårdcentraler och ungdomsmottagningar behöver vara särskilt rustade för att hjälpa barn och unga i behov av vård. Det nationella målet är att 90 procent av barn och ungdomar ska få en första kontakt på Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) inom 30 dagar. Minst 80 procent ska få en fördjupad utredning/åtgärd inom 30 dagar.
Andel genomförda besök inom 30 dagar var 38 procent i länet år 2021
Andel genomförda besök inom 30 dagar (Barn- och ungdomspsykiatrin)
I Västmanlands län fick 38 procent ett första besök inom 30 dagar i genomsnitt under år 2021, jämfört med 57 procent i hela landet. Det är väldigt stora variationer mellan månaderna vilket försvårar bedömningar, hittills under 2022 är andelen i genomsnitt 43 procent i Västmanland och 54 procent i riket.
Källa: Nationella väntetidsdatabasen
*ny mätmodell infördes januari 2021
Under 2021 fick 63 procent behandling inom 30 dagar i Västmanlands län
Andel genomförda behandlingar inom 30 dagar (Barn- och ungdomspsykiatrin)
Under 2021 har andelen som fått behandling inom 30 dagar varierat mellan 27 och 80 procent i Västmanlands län, årsmedelvärdet var 63 procent. Västmanlands län ligger under årsmedelvärdet i riket, som var 70 procent år 2021. Genomsnittet hittills under 2022 är 53 procent i Västmanland och 60 procent i riket.
Hur följer vi upp delmålet?
För att mäta tillgängligheten till hälso- och sjukvård används uppgifter som beskriver i vilken grad vårdgarantin upprätthålls. Det vill säga vilken tid det tar för invånarna att få kontakt med vården och vilken tid det tar att erhålla vård.