Till innehåll
Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Ansök om färdtjänst

Färdtjänst är en färdtjänstresa inom den egna folkbokföringskommunen. För att få använda färdtjänst måste du först skicka in en ansökan. Hur du ansöker beror på vilken kommun du bor i.

För att få använda färdtjänst måste du först skicka in en ansökan. En handläggare utreder dina behov och förutsättningar och tar sedan ett beslut om du blir berättigad till färdtjänst eller inte.

Västerås eller Sala kommun

Bor du i Västerås eller Sala kommun är det Kollektivtrafikmyndigheten i Västerås som handlägger din ansökan.

Har jag rätt till färdtjänst?

För att ha rätt till färdtjänst inom din hemkommun ska du:

  • vara folkbokförd i Västerås eller Sala kommun.
  • ha en varaktig funktionsnedsättning som bedöms bestå i minst tre månader.
  • ha svårt att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmän kollektivtrafik.

Vad kostar det?

Inom Västerås kommun betalar du 40 kronor för en enkel resa. Inom Sala kommun betalar du 1,5 x VL:s aktuella busstaxa. Medresenären betalar samma avgift som du.

Hur får jag resa rent praktiskt?

Det är din funktionsnedsättning som avgör vilket färdmedel du kan få resa med.

Hur ansöker jag?

Skicka in ansökan om färdtjänst och eventuella handlingar som styrker din funktionsnedsättning. Du ansöker genom att ladda ner blankett som du fyller i och skickar in till Kollektivtrafikmyndigheten i Västerås.

Blankett för att ansöka om färdtjänst (pdf)

Läkarutlåtande angående ansökan om färdtjänst (pdf)

Blankett för att ansöka om ledsagare vid färdtjänst (pdf)

Vid resor till dagvård, daglig verksamhet, arbete eller för fritidsresor vid studier på annan ort behöver komplettera din ansökan om färdtjänst.

Resor till dagvård eller daglig verksamhet

Resor till och från arbete eller studier

Vad händer efter att jag skickat in min ansökan?

Efter att färdtjänsthandläggaren tagit emot din ansökan blir du kontaktad för utredning. Utredningen påbörjas vanligtvis inom tre veckor efter att kompletta handlingar inkommit från dig. Ett läkarintyg kan komma att krävas som en del i beslutsunderlaget, men berättigar i sig inte ett färdtjänsttillstånd.

När utredningen är klar får du ett skriftligt beslut från din handläggare. Blir du beviljad färdtjänst gäller tillståndet för visstid eller tillsvidare.

Har du fått avslag på din ansökan har Kollektivtrafikmyndigheten bedömt att du inte uppfyllt villkoren för färdtjänst eller riksfärdtjänst. Är du inte nöjd med beslutet kan du överklaga detta. Meddela oss skriftligen, senast tre veckor från den dag du fick beslutet. Ange vilket beslut som du överklagar, hur du vill att det ska ändras och varför du önskar ändring.

Vem kontaktar jag om färdtjänst?

Har du frågor om färdtjänst i Västerås eller Sala kommun så kan du kontakta kundservice på Region Västmanlands kollektivtrafikförvaltning.

Telefon: 021-17 54 17
Öppettider: Måndag–fredag klockan 8:00–16:00.


Kontakt

Kundservice på Region Västmanlands kollektivtrafikförvaltning

021-17 54 17

Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.

Mer om våra kakor