Prioritera Mälarbanan först för tillväxt och försvar
Stockholm–Mälarregionen bär en stor del av Sveriges tillväxt, men kapacitetsbrister och låg punktlighet på Mälarbanan hämmar jobb, kompetensförsörjning, logistik och vardagspendling. Det skriver Region Västmanland i dag sitt yttrande över Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. Utgångspunkten är tydlig:
Mälarbanan är pulsådern genom Västmanland och måste prioriteras av regeringen. Här finns tillväxten – nu måste infrastrukturen leverera. Vårt yttrande pekar på åtgärder som snabbt förbättrar vardagen för invånarna i länet, vardagspendlare och stärker regionens konkurrenskraft, säger Jenny Landernäs (M), regionråd.
Vi efterfrågar snabba, genomförbara beslut som ger fler och punktligare tåg på Mälarbanan och ett mer robust system, även med hänsyn till totalförsvarets behov, fortsätter Jenny Landernäs.
Att Hjulstabron finns med i planen är positivt för Köping och Västmanland, möter upp de satsningar vi redan gjort för växling av godstransporter från väg till sjöfart på Mälaren genom investeringar i farleder och hamn, säger Per Ågren (S) kommunstyrelsens ordförande Köping.
Regionen är tillsammans med länets alla kommuner överens om att Mälarbanan, Bergslagspendeln, Hjulstabron och Nobelbanan är Västmanlands viktigaste prioriteringar, remissförslaget tar endast delvis höjd för detta. Regeringen har aviserat att man utöver underhåll prioriterar tillväxt, arbetspendling och totalförsvarets behov. Vi ser fram emot en reviderad plan från regeringen där fler av våra prioriteringar finns med, säger Jenny Landernäs.
Yttrandet i korthet
- Region Västmanland efterlyser ett helhetsgrepp på Mälarbanan för att få utväxling för att höja punktligheten här och nu och säkra framtidens tillväxt. Dubbelspår Arboga-Jädersbruk samt förbigångsspår Hovsta är föreslagna åtgärder vid 10 procents utökning av investeringsanslaget och är ett minimum av det som måste genomföras under denna planperiod. Av samma anledning behöver även en bangårdsombyggnad vid Västerås C ske snarast.
- Sveriges och Norges regeringar bör snarast ge ett gemensamt uppdrag att fortsatt utreda det samhällsekonomiskt lönsamma järnvägsstråket Oslo-Stockholm samt öppna upp för möjligheten till alternativ finansiering.
- Mälarsjöfartens konkurrenskraft måste öka och det görs genom minskade lots- och farledskostnader samt ett skyndsamt förfarande att få en ny Hjulstabro på plats.
- Länsplanernas underförbrukning är en utmaning som måste hanteras.
- Region Västmanland välkomnar de ökade satsningarna på underhåll och robusthet i transportsystemet som de ökade planramarna ger möjlighet till. Dock krävs åtgärder för att effektivisera genomförandet.
I yttrandet betonar Region Västmanland behovet av samlad stråkanalys, etappbar genomförandeplan och tidigarelagd digitalisering (ERTMS, standardiserat signalsystem) för att undvika tekniska risker och låsningar långt in på 2030-talet.
Läs hela yttrandet: Länk
Drygt 1,5 miljarder till utveckling av länets transportinfrastruktur
Region Västmanland har även beslutat om Länsplan för regional transportinfrastruktur 2026–2037. Länsplanen har via nationell plan tilldelats rekordstora 1 566 miljoner kronor att prioritera på åtgärder som utvecklar länets transportinfrastruktur kommande tolv år
Åtgärderna syftar till att förbättra tillgängligheten och öka trafiksäkerheten. Satsningar på kollektivtrafik, cykel och det regionala vägnätet förbättrar hela-resan-perspektivet i länet och mot angränsande regioner – fler når arbete, studier och service tryggt och hållbart.
Några av satsningarna:
- Bergslagspendeln (135 mnkr i samfinansiering): Hastighets- och kapacitetshöjande åtgärder som kortar restider, förbättrar punktlighet mellan Västerås–Fagersta. Stärker arbetsmarknadsintegration i norra stråket.
- Mötesseparering på väg 66/68 från Oti in till Fagersta (90 mnkr) samt på riksväg 66 mellan Oti och länsgränsen till Dalarna (42 mnkr).
- 330 miljoner kronor avsätts i länsplanen för att investera i kollektivtrafiken i länet. Åtgärder inom kollektivtrafik kan även samfinansiera nationella åtgärder på järnväg. Medel avsätts också till trimningsåtgärder för att bidra till ökad tillgänglighet, trafiksäkerhet och attraktivare resandemiljöer.
- Statlig medfinansiering (380 mnkr): Ger kommunerna möjlighet att bygga, gång- och cykelvägar, resecentrum och trafiksäkerhetsåtgärder med upp till 50% i bidrag.
Läs mer i Länsplanen: Länk
Kontakt
Jenny Landernäs (M), regionråd
021-961 40 64
jenny.landernas@regionvastmanland.se
Per Ågren (S), kommunstyrelsen ordförande, Köping
0221-251 42
per.agren@koping.se