Regionen varnar för telefonbedragare
Flera personer har utsatts för bedrägeriförsök från bedragare som har utgett sig vara från hälso- och sjukvården. Region Västmanland uppmanar därför invånarna att vara vaksam och inte göra betalningar eller identifiera sig över telefon.
Flera regioner i landet rapporterar om att invånare har utsatts för bedrägeriförsök av personer som utgett sig vara från regionerna eller 1177 Vårdguiden. Ännu har ingen uppgift kommit in om telefonbedrägeri i Region Västmanlands namn.
- Vi har haft liknande telefonbedrägerier i Sverige och i Västmanland för ett par år sen, berättar Hans Löhman säkerhetsstrateg i Region Västmanland. Våra rekommendationer är likadana nu som då. Var alltid försiktig när du kontaktas via telefonen av någon som säger sig ringa från hälso- och sjukvården.
Låtsats ringa från 1177 på telefon
I Värmland har minst en invånare blivit uppringd av en bedragare som har utgett sig ringa från 1177 Vårdguiden för att hjälpa till att boka en tid. När invånaren inte signerat en inloggning med sitt mobila bank-id blev personen i telefonen mycket otrevlig.
Även i Gävleborg har ett antal invånare blivit uppringda av en eller flera personer som har visat sig vara bedragare. Personerna som har ringt har utgett sig för att vara läkare och personal vid 1177 Vårdguiden. I ett fall har en invånare uppmanats att betala en ombokningsavgift via Swish.
Ge aldrig ut bankuppgifter
Region Västmanland uppmanar nu alla att vara extra uppmärksamma och alltid kritiskt granska telefonsamtal, sms eller brev som uppges komma från hälso- och sjukvården.
Man ska aldrig ge någon som ringer tillgång till sina bankuppgifter eller sitt mobila bank-id. Notera att 1177 på telefon varken kan eller får hjälpa till att boka besök. Sjukvården tar heller inte betalt via Swish eller ber patienter att signera med mobilt bank-id.
Så här skyddar du dig mot telefonbedrägerier enligt Polisen
- Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
- Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
- Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
- Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
- Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.
Läs mer om bedrägerier på telefon på Polisens webbplats
För mer information kontakta:
Hans Löhman, säkerhetsstrateg Region Västmanland.
021-17 34 26