Livsmedelsstrategi för Västmanland klar
Strategin tas fram av Länsstyrelsen i samarbete med LRF Mälardalen och Region Västmanland. Strategin har fyra fokusområden: länets mat, upplevelsemat, krismat och viltmat.
Strategin har fyra fokusområden: länets mat, upplevelsemat, krismat och viltmat.
- Länets mat ska öka produktionen och förädlingen av länets livsmedel och möjliggöra för att mer lokal mat upp köps in till de offentliga köken som sjukhus och äldreboenden.
- Upplevelsemat ska stärka Västmanland som matregion där maten blir en anledning att resa till och i länet både för invånare och besökare.
- Viltmat ska öka tillgången till mat från våra skogar och vatten.
- Krismat ska trygga länets tillgång till livsmedel i händelse av kris.
Nu ska en handlingsplan för de fyra fokusområdena tas fram. Detta arbete beräknas vara klart till årsskiftet. Region Västmanland genomför under hösten pilotinsatser kring Upplevelsemat som en del av framtagandet av handlingsplanen.
Målet är att öka mängden regional mat i besöksnäringen genom att:
- Säkra att upplevelsematen gör ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.
- Skapa bättre samsyn och enkelhet i regelverken.
- Möjliggöra kluster och tillgängliggöra innovationsmiljöer för att utveckla nya produkter och tjänster relaterade till regional mat.
- Öka antalet småskaliga aktörer inom besöksnäringen som har mat som reseanledning.
Funderar du på hur du kan göra medvetna matval? Fråga i butik och på restaurang varifrån maten kommer. Be att få mat från regionen och handla lokalproducerad mat.