Tillsammans för ett bärkraftigt Västmanland
Våra kollegor på Almi Mälardalen erbjuder stöd och rådgivning i lönsamt företagande.
🌱 Rådgivning i ekonomi och lönsamhet via Almi Mälardalen, Almi - Region Västmanland (regionvastmanland.se)
I arbetet med att stärka ekonomiskt hållbara verksamheter jobbar Västmanland Turism även med att:
Ha koll på trender och omvärldsbevakning
Vi lever i en allt mer ombytlig omvärld där såväl små som stora förändringar i människors resmönster snabbt kan påverkas av yttre faktorer. En långsiktigt stabil verksamhet har en bra omvärldsbevakning för att kunna justera sina erbjudanden vid behov.
💡 Västmanland Turism utgör bollplank och kommunicerar i digitala kanaler omvärldsfaktorer som berör näringen, Om Västmanland Turism, nyhetsbrev och kunskapsbanken - Region Västmanland (regionvastmanland.se)
Erbjuda kvalitetssäkrade verksamheter
Det är lönsamt med nöjda gäster! En nöjd gäst sprider ordet vidare och rekommenderar verksamheten till fler, och om möjligt kommer hen tillbaka. Värdskapet och en hög kvalitet på gästupplevelsen är a och o och här finns stora möjligheter att väva in övriga hållbarhetsperspektiv på ett naturligt sätt.
🌱 Västmanland Turism erbjuder rådgivning i utveckling av bättre och mer hållbara gästupplevelser via Swedish Welcome, Swedish Welcome - Region Västmanland (regionvastmanland.se)
💡 Handboken i nudging ger konkreta tips för ökad lönsamhet, Nudging - Region Västmanland (regionvastmanland.se)
Öka synligheten
När vi pratar om ekonomiskt lönsamma verksamheter är en viktig faktor att nå ut i bruset med sina erbjudanden. Vilka kanaler ska man synas i, när och med vilket budskap? Västmanland Turism har inget marknadsförings- uppdrag, men samarbetar med strategiska partners för att erbjuda ökad synlighet.
🌱 Västmanland Turism erbjuder en nulägesanalys för digital närvaro med syfte att stärka verksamhetens mognadsgrad på den digitala scenen, Nulägesanalys i digital närvaro - Region Västmanland.
🌱 Tillsammans med Visit Västerås erbjuder Västmanland Turism riktad marknadsföring mot den svenska marknaden av aktivitetspaket (boende + aktivitet), Aktivitetskampanj - Region Västmanland (regionvastmanland.se)
🌱 Visit Swedens upplevelseguide erbjuder verksamheter ökad synlighet mot den nordiska marknaden, Upplevelseguiden - Region Västmanland (regionvastmanland.se)
Skapa förutsättningar för den utländska marknaden
Att arbeta mot den internationella marknaden kan vara en möjlighet att nå en bredare målgrupp men även att förlänga säsongen där semesterperioderna ligger lite olika. Västmanland Turism har utifrån ett miljömässigt perspektiv tagit beslut att jobba med den internationella närmarknaden, det vill säga norra Europa.
💡 Amazing Nature Scandinavia jobbar på uppdrag av Västmanland Turism och är kontaktperson för de internationella samarbetena, Travel Trade - Region Västmanland (regionvastmanland.se)
🌱 Som exportmogen turismaktör finns möjlighet att ta del av visningsresor för att nå utländska researrangörer, Visningsresor - Region Västmanland (regionvastmanland.se) och pressresor, Pressresor - Region Västmanland (regionvastmanland.se)