Möjlighet till exponering i utländsk media
- Nå en bredare, internationell målgrupp
- Trovärdigare marknadsföring än ren annonsering
Varje år genomförs tre-fyra pressresor med utländska journalister i Västmanland. De arrangeras nästan alltid i samverkan med Visit Sweden, och de genomförs på olika teman utifrån journalistgruppens önskemål. Någon gång vänder man sig till journalister som vill skriva om närproducerad mat, en annan gång handlar det om folktro och väsen. Det är Västmanland Turism som på uppdrag av Visit Sweden sätter ihop programmet om en pressresa kommer till länet. Amazing Nature Scandinavia, en lokal researrangör med tydlig hållbarhetsprofil, representerar länet och genomför resorna på uppdrag av oss.
Är du intresserad att få besök av utländska journalister? I så fall ska du anmäla ditt intresse för att ta emot en pressresa till Västmanland Turism. Men kom ihåg att anmält intresse inte är någon garanti för att en pressresa ska hamna hos just dig, det är alltid journalisternas önskemål eller Visit Swedens teman som styr.
Medverkan i pressresor innefattas av försumbart stöd enligt EU:s regelverk, vilket innebär att du kommer få fylla i ett intyg om mottaget stödbelopp innan pressresan. Mer information om detta får du i samband med anmälan. Du hittar information om försumbart stöd (minimis) på Upphandlingsmyndigheten.
Deltagare berättar om pressresor
Stina och Anitha från Fallängetorp för fä och folk berättar om sina erfarenheter av pressresor genom Västmanland Turism.
Berätta om ert företag
Vi driver ett kravgodkänt och tillgänglighetsanpassat boende med aktiviteter på ett ekologiskt lantbruk i natursköna Svartådalen.
Varför har ni tagit emot pressresor via Västmanland Turism?
Det blir ett sätt för oss att marknadsföra oss. Vi tycker också om att visa för andra hur vi jobbar med hållbarhet och tillgänglighet. Kanske kan vi inspirera till att fler börjar jobba med dessa viktiga frågor.
Vad har ni fått ut av att ta emot pressresor?
Vi har fått ökad spridning som gett nya kunder. Att samverka med Västmanland Turism sätter oss i ett sammanhang. Det ger oss möjlighet att visa upp vårt utbud för en mycket större marknad i Sverige och världen än vi skulle nå ut till på egen hand.
Har ni lärt er något genom att delta i pressresor?
Vi har lärt oss mycket! För att en pressresa ska bli bra måste vi paketera våra produkter på ett bra sätt och lära oss vad vi ska lyfta i vilket sammanhang och på vilket sätt vi presenterar vårt utbud.
Skulle ni rekommendera andra att jobba med Västmanland Turism?
Ja! Genom att delta i Västmanland Turisms ”Smarta Sätt” får vi tillgång till deras samlade kompetens och vår enda kostnad är lite av vår tid.
Vill du, som Stina och Anitha, ställa dig bakom Västmanland Turisms gemensamma löfte ”Smarta Sätt” och få möjlighet till pressresor och mycket mer? Läs mer och anmäl dig här
Vid press- och visningsresor
I de fall Västmanland Turism samordnar en press- eller visningsresa sker kontakten först med berörda verksamheter för att säkerställa att parterna är överens om upplägget. De verksamheter som medverkar har en uttalad hållbarhetsprofil och deltar i Smarta Sätt.
Västmanland Turism ansvarar för
- urval av medverkande verksamheter utifrån målgruppernas efterfrågan.
- kontakt med deltagarna, medverkande verksamheter samt eventuella samarbetspartners.
- transporter inom Västmanland.
- transport till Västmanland inom Sverige.
Medverkande verksamheter förväntas att:
- ha ett aktivt hållbarhetsarbete och delta i Smarta Sätt.
- stå för minst 50 procent av produktens ordinarie pris mot kund, Västmanland Turism står för resterande del.
- vid visningsresor för researrangörer erbjuda priser med minst ett års framförhållning samt tydlig information om till exempel avbokningsregler, antal rum och om de har egen toalett/dusch eller inte.
- ha relevant information om produkten och verksamheten tillgängligt digitalt på engelska.
- bidra med lokalt värdskap och målgruppsanpassad information. Detta kan till exempel innebära att du fokuserar på att visa vissa delar av din verksamhet kopplade till det tema som en journalist ska skriva om eller filma. Det kan också innebära att du till exempel berättar extra mycket om hur din verksamhet jobbar för ökad hållbarhet när en researrangör med sådan profil kommer på besök.
Västmanland Turism står aldrig för:
- Kostnader för alkoholhaltiga drycker.
- Eventuella gåvor/profilprodukter till deltagarna.
- Försäkringar. Deltagarna förväntas själva inneha relevanta försäkringar.