Västmanland turisms logotyp (till startsida)
Västmanland turism
Utlandsmarknaden

Nå fler internationella besökare

Utländska turister är en köpstark och stor målgrupp som ofta semestrar under andra säsonger än svenskarna. Vill du expandera din marknad och skapa attraktiva erbjudanden för internationella turister? Ta då chansen och delta i våra satsningar för att nå kunder från våra internationella närmarknader.
  • Förstärk lågsäsonger
  • Öka försäljningen
  • Skapa lönsammare produkter

Om du känner dig redo för att göra en fokuserad satsning på den internationella närmarknaden kan Västmanland Turism vara ett stöd. Tillsammans med Amazing Nature Scandinavia, som är en lokal researrangör med hållbarhetsprofil, genomför vi olika insatser för att attrahera utländska turister till Västmanland. Insatserna anpassas löpande efter rådande trender, resmönster och vad våra samarbetspartners efterfrågar.

Vill du komma igång? Kontakta Henrik för ett inledande samtal om dina ambitioner och förutsättningar för att arbeta mot den internationella närmarknaden. Besök gärna Visit Swedens kunskapsbank för att få en översikt över vad utländska turister efterfrågar, Välkommen till Visit Swedens kunskapsbank för svensk besöksnäring

Visningsresor: Att samarbeta med internationella researrangörer kan vara en effektiv strategi för att attrahera och nå nya kunder på en utländsk marknad. Researrangörerna har djupgående kunskap om sina marknader och förstår resenärernas behov och preferenser. De vill ofta besöka destinationen och se produkterna de ska marknadsföra innan de inkluderar dem i sina erbjudanden. Genom visningsresor får du möjlighet att presentera dina produkter tillsammans med andra aktörer i Västmanland och närliggande regioner, vilket kan stärka din position på den internationella marknaden.

Pressresor: Att bli omskriven i utländsk media är ett kraftfullt sätt att nå internationella kunder. Västmanland Turism arrangerar, ofta i samarbete med Visit Sweden, pressresor med olika teman. Genom åren har vi haft pressresor som fokuserat på naturupplevelser, närproducerad mat och till och med en nischad resa om väsen och folktro. Dessa pressresor anpassas efter journalisternas önskemål och Visit Swedens aktuella teman.

Medverkan i press- och visningsresor innefattas av försumbart stöd enligt EU:s regelverk, vilket innebär att du kommer få fylla i ett intyg om mottaget stödbelopp innan press- eller visningsresan. Mer information om detta får du i samband med anmälan. Du hittar information om försumbart stöd (minimis) på Upphandlingsmyndigheten.

Hellen på Ulvsbomuren Vildmark & Lantliv berättar om visningsresor

Hellen Wistrand på Ulvsbomuren Vildmark & Lantliv berättar om den hjälp hon fått med visningsresor.

Varför har du tagit hjälp av Västmanland Turism och börjat jobba med utländska researrangörer?
Västmanland Turism har under åren byggt upp ett brett kontaktnät av utländska researrangörer och har också kunskapen om hur man bäst kan samverka med dessa företag. Det har varit till stor hjälp i min strävan att hitta nya gäster i utlandet.

Vad har du fått ut av att knyta avtal med researrangörer?
Jag har nått helt nya kundgrupper och fått många nya gäster. Det är ju väldigt tillfredsställande att inse att det jag erbjuder mina svenska gäster även är tilltalande för den utländska marknaden.

Har du lärt dig något av detta arbete?
Ett lite annorlunda sätt att presentera mitt erbjudande och vikten av att ha en mycket god framförhållning avseende eventuella prisjusteringar, men också att ha en väl uppdaterad bokningskalender. Utländska researrangörer bokar väldigt långt i förväg.

Skulle ni rekommendera andra att jobba med Västmanland Turism?
Absolut! Att få möjlighet att dra nytta av Västmanland Turisms kompetens och kontaktnät är en jättestor förmån.

Vill du, som Hellen, ställa dig bakom Västmanland Turisms gemensamma löfte ”Smarta Sätt” och få möjlighet till visningsresor och mycket mer? Läs mer och anmäl dig här

En kvinna håller om sin hund

Stina och Anitha på Fallängetorp för fä & folk berättar om pressresor

Stina och Anitha från Fallängetorp för fä och folk berättar om sina erfarenheter av pressresor genom Västmanland Turism.

Berätta om ert företag
Vi driver ett kravgodkänt och tillgänglighetsanpassat boende med aktiviteter på ett ekologiskt lantbruk i natursköna Svartådalen.

Varför har ni tagit emot pressresor via Västmanland Turism?
Det blir ett sätt för oss att marknadsföra oss. Vi tycker också om att visa för andra hur vi jobbar med hållbarhet och tillgänglighet. Kanske kan vi inspirera till att fler börjar jobba med dessa viktiga frågor.

Vad har ni fått ut av att ta emot pressresor?
Vi har fått ökad spridning som gett nya kunder. Att samverka med Västmanland Turism sätter oss i ett sammanhang. Det ger oss möjlighet att visa upp vårt utbud för en mycket större marknad i Sverige och världen än vi skulle nå ut till på egen hand.

Har ni lärt er något genom att delta i pressresor?
Vi har lärt oss mycket! För att en pressresa ska bli bra måste vi paketera våra produkter på ett bra sätt och lära oss vad vi ska lyfta i vilket sammanhang och på vilket sätt vi presenterar vårt utbud.

Skulle ni rekommendera andra att jobba med Västmanland Turism?
Ja! Genom att delta i Västmanland Turisms ”Smarta Sätt” får vi tillgång till deras samlade kompetens och vår enda kostnad är lite av vår tid.

Vill du, som Stina och Anitha, ställa dig bakom Västmanland Turisms gemensamma löfte ”Smarta Sätt” och få möjlighet till pressresor och mycket mer? Läs mer och anmäl dig här

Två kvinnor lagar mat utomhus

Villkor vid press- och visningsresor

I de fall Västmanland Turism samordnar en press- eller visningsresa sker kontakten först med berörda verksamheter för att säkerställa att parterna är överens om upplägget. De verksamheter som medverkar har en uttalad hållbarhetsprofil och deltar i Smarta Sätt. 

Västmanland Turism ansvarar för 

  • urval av medverkande verksamheter utifrån målgruppernas efterfrågan.
  • kontakt med deltagarna, medverkande verksamheter samt eventuella samarbetspartners. 
  • transporter inom Västmanland. 
  • transport till Västmanland inom Sverige. 

Medverkande verksamheter förväntas att: 

  • ha ett aktivt hållbarhetsarbete och delta i Smarta Sätt.  
  • stå för minst 50 procent av produktens ordinarie pris mot kund, Västmanland Turism står för resterande del.  
  • vid visningsresor för researrangörer erbjuda priser med minst ett års framförhållning samt tydlig information om till exempel avbokningsregler, antal rum och om de har egen toalett/dusch eller inte. 
  • ha relevant information om produkten och verksamheten tillgängligt digitalt på engelska. 
  • bidra med lokalt värdskap och målgruppsanpassad information. Detta kan till exempel innebära att du fokuserar på att visa vissa delar av din verksamhet kopplade till det tema som en journalist ska skriva om eller filma. Det kan också innebära att du till exempel berättar extra mycket om hur din verksamhet jobbar för ökad hållbarhet när en researrangör med sådan profil kommer på besök. 

Västmanland Turism står aldrig för: 

  • Kostnader för alkoholhaltiga drycker.
  • Eventuella gåvor/profilprodukter till deltagarna.
  • Försäkringar. Deltagarna förväntas själva inneha relevanta försäkringar.

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English