Vårdcentralerna har öppet en timme längre from 4 nov
Från och med 4 november har vårdcentralerna i Västmanland öppet till klockan 17. Det betyder en timme mer för besök, telefon och chatt. Samtidigt inför jourmottagningen i Västerås bokade tider i stället för drop-in.
I och med förändringen tar nu båda jourmottagningarna i Västerås och Köping emot bedömda, bokade patienter. Det är vårdcentralerna samt 1177-rådgivningen på telefon eller chatt som möjliggör tidsbokningen efter att ha gjort en bedömning av behovet.
Det här är ett sätt att öka tillgängligheten på länets vårdcentraler, samtidigt som vi dämpar trycket på våra jour- och akutmottagningar. Förändringen innebär också att det ska finnas fler tillgängliga tider på vårdcentralen för de invånare som bedöms vara i behov av ett besök samma dag. Uppmaningen till invånaren är att alltid vända sig till sin vårdcentral när vårdcentralen har öppet och därefter till 1177 för en bedömning av sina symptom, säger Lars Almroth, hälso- och sjukvårdsdirektör.
Ett enkelt sätt att få en symptombedömning är att ladda ned och använda appen ”1177 direkt Västmanland”. När vårdcentralerna är öppna leds patienten automatiskt till den vårdcentral där hen är listad. Efter vårdcentralens öppettider kommer patienten i stället till 1177-rådgivningen på telefon och chatt.
Öppettiderna på jourmottagningen i Västerås ändras också från 15-23 till 17-23 på vardagar. Helgens tider är oförändrade.
Förändringen är i linje med hälso- och sjukvårdens prioriteringsprincip, att den som är sjukast får hjälp först. Den är också en del av den utvecklingsplan som finns för hälso- och sjukvården i Västmanland 2029 och Nära vård, där primärvården i högre utsträckning ska vara navet i hälso- och sjukvården. Som en del i detta tar vårdcentralerna nu ett större ansvar för det akuta omhändertagandet.