Lär dig mer om nudging
Nudging kan låta avancerat, men det handlar egentligen bara om att göra det lättare för dina gäster att göra aktiva och mer hållbara val, både för planeten och plånboken.
I vår handbok Smarta Sätt får du lära dig grunderna i beteendeekonomi men framför inspireras av femton praktiska tips i hur du kan använda nudging i din verksamhet. Handboken ger konkreta tips på hur du kan optimera kommunikation och marknadsföring, prissättning och utformning av produkter och tjänster för att stärka dina erbjudanden, men även verksamhetens hållbarhetsprofil.
För att du lätt ska komma igång ger handboken dig svar på:
VAD – insatsen går ut på och i vilket sammanhang du kan använda dig av detta förslag.
VARFÖR – insatsen, utifrån vetenskaplig bakgrund, kan leda till ett positivt resultat.
HUR – du kommer igång med en vägledning som hjälper dig steg för steg för att få bästa möjliga resultat.
Tänk på att det inte är säkert att alla tips fungerar just i din verksamhet, därför uppmuntrar vi dig att testa dig fram. Och sist men inte minst, när du använder dig av kunskaperna i beteendeekonomi gör det på ett etiskt sätt. Vi vill ju att våra gäster ska känna sig trygga och respekterade.
Handboken är framtagen av Västmanland Turism tillsammans med forskaren Milena Nikolova och lanserades 2019. I materialet finns ett antal goda exempel från aktörer som visar hur nudging fungerar i praktiken. Vi har nedan valt att lyfta några exempel, både nya och från handboken, för att ge dig inspiration och tips på hur du enkelt kan komma igång.
Kontakta oss gärna om du vill veta mer om hur du kan använda nudging i din verksamhet.
Handboken Smarta Sätt för ökad lönsamhet och stärkt hållbarhet
Tips 1 – hjälp dina gäster att välja smart!
Kan du bli lite velig och ha svårt att välja när du ställs inför för många val? Kan det till och med vara så att du struntar i att genomföra det du tänkt för att det blir lite övermäktigt? Du inte ensam om att känna så!
Beteendeekonomi lyfter detta fenomen och konstatera att tre till fem alternativ är det optimal när vi ska välja något av likvärdig karaktär – därefter finns risk att vi tappar engagemang.
Det är också bevisat att vi gärna gör val utifrån hur våra kompisar, kollegor eller andra som vi har en beröringspunkt med gör.
Dessa två faktorer är bra att ta fasta på när du ska utforma dina erbjudanden, både på hemsidan och i digitala kanaler som på plats. Ha inte för många valmöjligheter på ett och samma ställe och lyfta gärna vad andra gäster ha tyckt, till exempel med ”barnens favorit” eller ”vår mest populära”.
Exempel från en aktör: De nio popularaste vandringarna | Den gröna guiden by VerdeVerde Travel (dengronaguiden.se)
Stefan som driver VerdeVerde Travel presenterar sin topp 9 lista av stadsvandringar och underlättar för sina gäster att välja bland vandringarna i verksamhetens utbud. Dessutom berättar han att dessa nio är verksamhetens mest populära - och som sagt, har vi svårt att välja utifrån för många alternativ, så är vi desto duktigare på att göra val utifrån vad andra personer gjort
Smarta Sätt: Kapitel 6 – 7 handlar om gruppering och social konformitet.
Tips 2 - öka intresset för lokalproducerad mat och dryck!
Att erbjuda lokalproducerade råvaror och hantverk kan dels ge en miljövinst i kortare transporter, dels stärka den ekonomiska och sociala hållbarheten på destinationen. Den lokala ekonomin stimuleras samtidigt som traditioner och inhemska specialiteter kan få extra utrymme.
Många gäster gör idag medvetna val, men för att skapa ytterligare mervärde och ökat intresse för det lokala är tips att erbjuda en personifierad presentation av dina leverantörer som i större utsträckning kan bidra till engagemang och transparens kring råvarornas ursprung.
Exempel från en aktör: Våra nära bönder | Färna Herrgård & Spa (farnaherrgard.se)
Teamet på Färna Herrgård presenterar sina lokala leverantörer på ett inspirerande sätt genom att lyfta ”ärlig mat från våra nära bönder”. Ett strålande exempel på hur gästerna kan ta del av personerna och verksamheterna bakom den mat och dryck som serveras på plats.
Smarta Sätt: Kapitel 17 handlar om att öka intresset för det lokalproducerade.
Tips 3 – erbjud gästen det mest hållbara alternativet!
Ibland kan det bästa tipset när man vill puffa (nudge) sina gäster till mer hållbara val vara att helt enkelt bara erbjuda ett alternativ, det mest hållbara.
Några vanliga exempel på detta är att t ex installera belysningssensorer = släckt som standard eller ha någon typ av centralvärme = jämn och reglerad energiförbrukning som standard.
En ytterligare variant är att på boendeanläggningar inte automatiskt erbjuder stannastäd dagligen. Gästen som vill ha städat kan säga till, men hur många pockar egentligen på städning varje dag?!
Att erbjuda kranvatten som standard istället för flaskvatten är också ett superbra exempel under detta tema! Enkelt och funkar för såväl boendeanläggningar, konferenser, restauranger som hos aktivitetsföretag.
Exempel från en aktör: Sala Silvergruva erbjuder i anslutning till sin konferensverksamhet inget vatten på flaska och tipsar även andra verksamheter att göra samma sak genom att ansluta sig till Svenskt Vattens initiativ Kran-märkt.
Smarta Sätt: Kapitel 14 -16 handlar om att erbjuda standardalternativ som förstahandsvalet.
Tips 4 – bättre gästupplevelser med positiv inramning!
Jämför ”Vi tar ej emot kontanter" mot "Vi är en kontantfri verksamhet för allas trygghet" eller ”Stopp - förbud mot biltrafik!" mot ”Här är du välkommen till fots!”…. Visst blir känslan lite varmare och trevligare i alternativ två?!
Att vända ett negativt laddat budskap till något positivt stärker gästupplevelsen och helhetsintrycket på plats.
Exempel från en aktör: I handboken Smarta Sätt lyfter vi fram ett exempel från Kokpunkten – actionbadet i Västerås. De har istället för förhållningsregler och förbud i samband med duschen innan bad utformat informationen med utgångspunkt i ”Åk som ett proffs!” och kopplar det till vikten av att duscha innan man ger sig ut på äventyr. Samma information, men här med en helt annan känsla och förhoppningsvis även resultat!
Smarta Sätt: Kapitel 13 handlar om positiv inramning.
Tips 5 – baka in en hållbar aktivitet i ditt erbjudande!
Att involvera en hållbar aktivitet i sitt erbjudande är en puff (nudge) som har många fördelar; dels ger det gästen en positiv känsla av att vara delaktigt, dels bidrar det till verksamhetens eller destinations hållbarhetsarbete. Ett bra tips för aktivitetsföretag, men även i samband med en konferens eller övernattning. Under en konferens kan det t ex handla om att bryta av med en nätverkspromenad i kombination med ett quiz som lyfter det lokala eller att börja morgonen med gemensam plogging – jogging med skräpplockarunda, bra för både hälsan och miljön.
Exempel från aktör: Hållbarhet - Skärgårdsidyllen (skargardsidyllen.se)
I handboken lyfter vi ett exempel från Skärgårdsidyllen på Västkusten som bland annat har en aktivitet med att plocka vrakgodskonst: ”Kom med och plocka upp skräp och samla föremål som vi senare använder för att skapa vacker vrakgodskonst. Att vraga, dvs samla vrakgods, är en gammal tradition längst de bohuslänska kustlandskapen då det var ett sätt att försörja sig och ta till vara på det som havet gav”.
Smarta Sätt: Kapitel 19 handlar om att integrera en hållbar aktivitet i dina erbjudanden.