Västerås: Myndighetssamarbete för att underlätta återgång till arbete eller studier

Hållbarhet Regional utveckling Västerås

Sedan årsskiftet finns ett Myndighetsgemensamt team i Västerås för samordnad arbetslivsinriktad rehabilitering. Syftet är att hitta helhetslösningar för återgång eller inträde i arbete eller studier för dem som hamnat utanför arbetsmarknad och utbildning.

Teamet ska bidra till att personer som hamnat utanför arbetsmarknad eller utbildning kan göra medvetna val – samt att verksamheterna kan använda sina resurser på ett sammanhållet sätt. Därmed förhindras ineffektivitet och rundgång mellan olika ansvarsområden.

I det Myndighetsgemensamma teamet, MGT, i Västerås ingår alla fyra parterna i Samordningsförbundet Västerås; Region Västmanland, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Västerås stad för att tillsammans möta personer som behöver hjälp.

MGT verkar rådgivande och stödjande till såväl individen som handläggare i de fall där det behövs en helhetslösning för att främja en återgång eller inträde i arbete eller studier.

Så här fungerar det:

• Personen kallas till ett möte med teamet där även den som är remittent eller vårdgivare deltar
  • Mötet tar 1–1,5 timme
  • Personen berättar om sin situation
  • Det myndighetsgemensamma teamet ställer frågor men dokumenterar inte
  • Teamet diskuterar möjliga alternativ tillsammans med personen
  • Teamet presenterar råd och förslag för att komma vidare
  • Personen får med sig en skriftlig planering att arbeta vidare med tillsammans med remittenten

Målgrupp:

• Personer i åldrarna 16–64 år som är i behov av samordnat och/eller fördjupat stöd för att nå egen försörjning genom arbete eller studier
  • Ordinarie vägar för arbetslivsinriktad rehabilitering har uttömts, alternativt att personen inte kan tillgodogöra sig insatsen
  • Fall när det finns otydlighet i samordning / planering
  • Fall där det behövs parallella insatser av flera parter

Vill du veta mer eller önska samråda kring ett eventuellt ärende?

Kontakta regionens representant: Sandra Medina, 021–175633 sandra.medina@regionvastmanland.se.

Mer information: Samordningsförbundet Västerås