Uppgradering av akutlarm på sjukhuset i Västerås
Onsdag den 7 maj sker en uppgradering av systemet för akutlarm och personsökning i Västerås. Under uppgraderingen går vårdverksamheterna över till reservrutin för akutlarm.
Tack vare uppgraderingen får vi en mer robust och modern larmlösning. Dessutom får vi nya tekniska förutsättningar som möjliggör framtida nya funktioner och arbetssätt.
Vad innebär uppgraderingen?
För all vårdpersonal på sjukhuset i Västerås:
- Ny teknisk lösning med samma funktionalitet som tidigare där larm går till personsökare.
- Nya fysiska larmknappar och skyltning till där de är placerade. De nya knapparna sitter i direkt anslutning till de gamla.
- Ny namnsättning: alla akuta larm kallas nu akutlarm. Varianter som “hjärtlarm” ersätts alla med “akutlarm” för att förenkla och förtydliga, både för vårdpersonal och patienter.
Specifikt för vårdpersonal på akutmottagningen på sjukhuset i Västerås:
- Akutlarmssystemet uppdateras och ni får utbildning i era nya larmpaneler.
Hur går uppgraderingen till?
Inför uppgraderingen har nya larmknappar installerats, testats och täckts över bredvid de befintliga larmknapparna. I takt med att uppgraderingen blir klar i de olika lokalerna avtäcker personal från projektet de nya knapparna och döljer de gamla. Du ser alltså snabbt och enkelt vilken larmknapp som är i bruk.
Under uppgraderingen täcks även de gamla knapparna över med information om att reservrutin för larm gäller.
Reservrutiner
Fungerar inte akutlarm: ring -731 11 och prata med telefonist.
Om du behöver nå någon jourpersonal: Ring Växeln på 99 (990 från nationell mobil) så får du hjälp att bli kopplad istället för att använda personsökare. Detta för att inte överbelasta sökarsystemet under tiden för uppgraderingen.
Användarmanual för de nya larmknapparna och larmpanel:
Akutlarm - Västmanlands sjukhus Västerås
Kontakt
Frågor om det nya systemet: staffan.juskar@regionvastmanland.se
Praktiska frågor om uppgraderingen: peter.skoog@regionvastmanland.se