Ta emot praoelever i höst

Regionövergripande Arbetsgivarvarumärke

Nu är det dags att anmäla intresse för att ta emot praoelever under hösten. Även i år blir det en samordnad vecka där ungdomarna får tre regiongemensamma dagar och två dagar på en arbetsplats.

Vecka 39 och 41 kommer regionen ta emot totalt cirka 50 elever i årskurs nio från Viksängsskolan och Kristiansborgsskolan. Ni har då möjligheten att under två dagar visa just er arbetsplats för två elever. Övriga dagar kommer eleverna få en bred introduktion till regionens olika områden med studiebesök och föreläsningar. Ni kommer få all information inför praoperioden i god tid.

Den pilot som genomfördes hösten 2022 gav fina utvärderingar från både elever och mottagande verksamheter. Samtliga elever uppgav att de efter sin praovecka fått en bredare kunskap om arbetsplatser och vilka framtida yrken som finns i regionen. Att ge en bred och positiv bild av regionen till de här eleverna är en viktig del i regionens långsiktiga arbete med kompetensförsörjning.

Vill er verksamhet ta emot två praoelever, två dagar, maila ert intresse till elin.godin@regionvastmanland.se

PS. Har du som medarbetare någon ungdom i din närhet som går i årskurs nio på Viksängs- eller Kristiansborgsskolan, får du gärna tipsa om att de kan anmäla intresse att göra prao hos oss, till sin studie- och yrkesvägledare.