Studiebesök för sommarens feriejobbare

Arbetsgivarvarumärke

Under 13–14 juni fick sommarens ferieungdomar besöka några av regionens arbetsplatser i Västerås. Ambulansen, Röntgenkliniken, Kliniskt träningscentrum och Kirurgkliniken avd. 8 introducerade sina verksamheter för cirka 25 ungdomar per dag.

Totalt handlar det om 68 ungdomar som fick feriejobb utav 280 sökande. Ungdomarna befinner sig i åldern 16-18 år och kommer främst arbeta i Västerås, men också på andra orter inom länet. Syftet med studiebesöken är att ge ungdomarna en större inblick av regionens arbetsplatser och därmed lära sig mer om olika arbetsuppgifter och yrkesroller. Det är också en god möjlighet att ge inspiration för framtida utbildning och yrkesval.

Under studiebesöken visade verksamheterna sina lokaler och berättade ingående om deras yrke och arbetsuppgifter. Hos Ambulansen och Kliniskt träningscentrum fick ungdomarna också testa på lite mer praktiska delar. Bland annat att lyfta ambulans-bår och öva på exempelvis HLR.

Hanna Larsson, enhetschef rekryteringsstöd, sammanfattar vikten av att erbjuda sommarjobb inom den yngre ålderskategorin:

”Vi är övertygad om att regionen har en spännande verksamhet som inte så många har koll på, särskilt inte ungdomar. Syftet med att erbjuda anställning för ungdomar i åldern 16–18 år under sommaren är att få dem att intressera sig för oss som framtida arbetsgivare men också väcka nyfikenhet till framtida utbildning inom våra yrken. Vi jobbar hårt för att erbjuda en positiv upplevelse av sitt första jobb. Lottning om platserna så att alla har lika chans till anställning, säkerställa riskbedömning vid de arbetsplatser där minderåriga jobbar, en bra och inspirerande introduktionsdag med studiebesök i olika verksamheter med mera. Till dig som har förmånen att jobba med någon av våra ferieungdomar i sommar - passa på att lyssna på deras framtidstankar och idéer om vår verksamhet!”