Strömavbrottet: Ingen batteribackup vid reparationsarbetet –risk för kortare glapp i strömförsörjning för viktig utrustning

Hälso- och sjukvård Västerås Säkerhet

I samband med reparationerna efter strömavbrottet den 4 januari finns det risk att det skulle kunna bli ett glapp i strömförsörjningen för viss viktig utrustning. Anledningen är att det kommer saknas batteribackup under reparationsarbetet.

Vid strömavbrottet skadades ett batteripack på en UPS, Uninterruptible Power Supply), som försörjer delar av hus 7, 10, 14 och 16. En UPS är i grund och botten ett stort batteri som kopplas mellan eluttaget och de apparater som aldrig får påverkas av strömavbrott.

I Region Västmanland försörjer UPS:er det som kallas brun- och blå kraft – även känd som mycket viktig last, MVL. Det gäller strömförsörjning till maskiner och apparater av stor betydelse.

Risk för glapp i upp till en minut

Under reparationsarbetet efter strömavbrottet kommer vissa uttag för den viktigaste elkraften inte ha batteribackup, vilket innebär ett glapp i strömförsörjningen i upp till en minut vid ett elavbrott till dess att reservkraften startat.
Det är ännu inte exakt klart vilka apparater i de berörda husen som skulle kunna påverkas. Medicinsk teknik och driftenheten inventerar detta nu.