Stort intresse för yrkesbevis för undersköterskor

Hälso- och sjukvård

Sedan möjligheten för undersköterskor att ansöka om så kallad ”skyddad yrkestitel” öppnade förra året har över 1 000 medarbetare i regionen fått sitt bevis från Socialstyrelsen.

När undersköterska blev skyddad yrkestitel i juli 2023 uppmanade regionen alla undersköterskor, skötare och ambulanssjukvårdare med utbildning inom vård och omsorg från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning att ansöka om beviset.

Uppmaningen fick stort genomslag - idag har över 1 000 av regionens cirka 1 400 tillsvidareanställda undersköterskor ansökt om och beviljats beviset. De medarbetare som beviljas beviset får en höjning av sin grundlön med 400 kr.

Vi tycker det är viktigt att lyfta och visa våra undersköterskors formella kompetens, och därför ville vi uppmuntra fler att ansöka om sitt bevis genom att det också avspeglar sig i en löneökning, säger Lars Almroth, Hälso- och sjukvårdsdirektör

Beviset är ett kvitto på att våra medarbetare har rätt formell kompetens i sitt yrke. Det blir en trygghet både för medarbetarna i sitt arbete och för patienterna de möter

Det är tydligt att våra medarbetare har rätt utbildningsbakgrund och kompetens, det är jag stolt över. Detta tryggar också förflyttningen mot den framtida hälso- och sjukvården, säger Lars Almroth, hälso- och sjukvårdsdirektör.