Stabsläget: Höjd övertidsersättning för perioden 28 december – 9 januari

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Chefsnytt Smittskydd

Klockan 16 den 28 december höjdes övertidsersättningen för alla medarbetare inom Hälso-och sjukvårdsförvaltningens verksamheter. Höjningen, som gäller till och med den 9 januari, är ett försök att säkra bemanningen i en tid då inflödet av patienter är stort samtidigt som sjukfrånvaron är hög.

–Jag fattade beslutet eftersom frånvaron ökat det senaste dagarna. Det behövs åtgärder för att vi både ska kunna bibehålla ett kvalitativt patientnära arbete och värna en god arbetsmiljö, säger Liselott Sjöqvist, områdeschef Akutsjukvård och biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör – samt beslutfattare i stabsläget under vecka 52.

Den tillfälliga höjningen av övertidsersättningen kommer att tillämpas för alla medarbetare inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamheter. Detta eftersom samtliga verksamheter påverkas kraftigt av smittspridningen i samhället och hög sjukfrånvaro.

Följande gäller för perioden 28 december- 9 januari. (Ordinarie ersättningsnivå enligt kollektivavtal inom parentes)

• Fyllnadstid ersätts med 200 procent                 (120 procent)
• Enkel övertid ersätts med 200 procent              (180 procent)
• Kvalificerad övertid ersätts med 300 procent     (240 procent)
Höjningen är på exakt samma nivå som den som genomfördes kring årsskiftet 2021-2022.

OBS! Mer information om den aktuella höjningen av övertidsersättningen kommer att publiceras här på intranätet under onsdagen den 29 december.