Sjukhusbygget: Överblickbar akutmottagning höjer patientsäkerheten

Hälso- och sjukvård Nya akutsjukhuset Västerås

Centralt placerade arbetsutrymmen med genomskinliga glaspartier kommer att ge personalen bättre överblick över akutmottagningen i det nya akutsjukhuset i Västerås. Det höjer patientsäkerheten ytterligare och ökar tryggheten för patienterna.

Akutmottagningen har redan idag en hög patientsäkerhet, men de nya lokalerna höjer patientsäkerheten än mer och ger ökad trygghet för våra patienter. Tack vare den förbättrade överblickbarheten kommer det bli lättare att hålla uppsikt över patienternas tillstånd, säger Veronica Daag, biträdande verksamhetschef på Akutmottagningen i Västerås.

Utrustning och kompetens kan samutnyttjas

Akutmottagningarna för barn och vuxna kommer att ligga i anslutning till varandra och använda en och samma entré, men efter entrén hänvisas barnpatienter och vuxna patienter till var sin separata reception och väntyta. Fördelen med att ha båda akutmottagningarna i anslutning till varandra är att resurserna, som utrustning och kompetens, kan samutnyttjas. Idag ligger verksamheterna helt separat med egna ingångar.

Vi har försökt behålla det som varit bra med nuvarande akutmottagning, men vill samtidigt vidareutveckla den för att stärka både arbetsmiljön och vistelsemiljön för patienterna, säger Veronica Daag.

Akutmottagningen i regionens nya akutsjukhus i Västerås planeras kunna ta emot cirka 85 000 besök, både barn och vuxna, jämfört med dagens cirka 73 000 besök årligen. Det nya akutsjukhuset planeras öppna för patienter under 2030.

BILDTEXT: I mitten av lokalen finns en arbetsyta med datorer och arbetsplatser för alla typer av vårdpersonal, läkare, sjuksköterskor och övriga yrkesgrupper som arbetar på akutmottagningen. På varje sida av expeditionen finns en rad med bedömningsrum och en rad med undersökningsrum med olika typer av utrustning. I denna yta utförs undersökningar och bedömningar av patienterna inför eventuell vidare vård.

BILD: Region Västmanland, Carlstedt Arkitekter, Link Arkitektur, TMRW.