Sex saker du kan göra för att bidra till ökad IT-säkerhet

Regionövergripande Säkerhet

Var och en har ett ansvar för att bidra till att skydda regionen mot IT-attacker utifrån. Här är sex saker du kan göra varje dag för att bidra till en ökad IT-säkerhet i Region Västmanland.

Den senaste tiden har det skett flera cyberangrepp och IT-säkerhetsincidenter i Sverige och omvärlden, men Region Västmanlands lokala IT-miljö är i dagsläget inte påverkad. Förvaltningen för Digitaliseringsstöd följer utvecklingen och har alltid en kontinuerlig omvärldsbevakning kring aktuella sårbarheter och hot.

Vad kan jag som medarbetare göra?

Du som medarbetare är med och bidrar till ökad IT-säkerhet genom dina vardagliga rutiner.

Sex saker du kan göra för att bidra till ökad IT-säkerhet

1. Håll dina inloggningsuppgifter och lösenord hemliga. Ha alltid unika lösenord, använd inte samma lösenord för någon annan sida eller tjänst. Använd långa lösenord som är svåra att lista ut och som innehåller både stora och små bokstäver samt siffror och/eller tecken, till exempel en fras eller mening som du själv enkelt kommer ihåg.
  2. Var uppmärksam på länkar eller bilagor i e-post och sms. Klicka bara om det är något du förväntar dig och om du är säker på vem avsändaren är.
  3. Lämna aldrig ut information som användarnamn och lösenord på webbsidor som verkar misstänkta.
  4. Ladda aldrig ned filer eller programvaror vars innehåll du inte känner till.
  5. Håll din egen utrustning som inte hanteras av regionen uppdaterad, till exempel mobiltelefoner och surfplattor.
  6. Var uppdaterad på de reservrutiner som gäller i er verksamhet vid en IT- eller telefonistörning då verksamhetskritiska system och information inte är tillgänglig.

Du kan lära dig mer om hur du undviker bluffmail genom att titta på vår film om Nätfiske (mediaflowpro.com) (7 min).

Så arbetar Förvaltningen för Digitaliseringsstöd med IT-säkerhet

Inom regionen arbetar vi ständigt med att förvalta och utveckla vår förmåga att förebygga, upptäcka, begränsa och åtgärda sårbarheter och händelser i vår IT-miljö. Vi har alltid en hög beredskap och är förberedda för olika typer av händelser.

IT-säkerhetsarbetet är en integrerad del i vårt dagliga arbete för att säkerställa en tillgänglig, robust och säker IT-miljö. Som en viktig del i arbetet gör vi löpande underhåll, utbyte och uppdateringar av regionens IT-utrustning och applikationer. Det är viktigt att den utrustning och de applikationer som används i regionens nätverk är godkända och håller en hög säkerhetsnivå.

Vid misstankar eller funderingar kring IT-säkerhet kontakta IT-supporten på telefon 735 00.