Utmanande läge för regionens ekonomi - se filmen där regiondirektör Anders Åhlund förklarar

Regionövergripande Chefsnytt

Region Västmanland har ett bekymmersamt ekonomiskt läge och riskerar ett regionövergripande ekonomiskt underskott på 700 miljoner för år 2023. För att få en långsiktigt hållbar ekonomi behöver vi både minska kostnaderna och fortsätta att utveckla verksamheterna för att bli mer effektiva.

Arbetet för att minska underskottet pågår redan nu men behöver intensifieras under de kommande åren.

I en kort film svarar regiondirektör Anders Åhlund på frågor om det ekonomiska läget och vad vi behöver göra. Han är övertygad om att vi med gemensamma krafter kan vända den ekonomiska situationen och fortsätta göra skillnad för invånarna i Västmanland.

Fakta om ekonomin

• Regionen riskerar ett regionövergripande underskott 2023 på 700 miljoner kronor.
  • Hälso- och sjukvården har det mest utmanande läget med ett beräknat underskott på 1 miljard för 2023. Andra förvaltningar bedömer att de kommer att få ett överskott.
  • Flera orsaker till dagens situation:
  • Redan före pandemin hade regionen för höga kostnader i förhållande till intäkterna.
  • För att klara pandemin utökade regionen en del verksamheter med hjälp av statliga bidrag. Dessa bidrag har upphört men en del av kostnaderna finns fortfarande kvar.
  • Kriget i Ukraina och en orolig omvärld bidrar till den högsta inflationen på 30 år och därmed ökade kostnader.
  • De pengar regionen avsätter till kommande pensioner inflationssäkras och ökar därmed med inflationen. Det är bra för kommande pensionärer, men medför kraftigt ökade kostnader för regionen.
  • Alla kommuner och regioner i Sverige har liknande ekonomiska problem men det finns ingen gemensam lösning.

Regionövergripande åtgärder 2023

En ekonomi i balans betyder att det är balans mellan kostnader och intäkter. Det behövs för att fortsätta ge god service till invånarna i Västmanland och att klara nödvändiga investeringar.

Alla medarbetare behöver vara medvetna och återhållsamma med kostnader. Det gäller till exempel

• vid rekrytering och inhyrning
  • nyinvesteringar
  • beställning av konsulter
  • utbildningar, resor och konferenser.

Vissa åtgärder kan få ekonomisk effekt snabbare, medan andra ger effekt först på längre sikt. Samtidigt behöver verksamheten fortsätta utvecklas, bland annat genom nya arbetssätt, samtidigt som den blir mer effektiv.

Respektive förvaltning planerar och genomför

• Arbetet gäller alla regionens verksamheter och det gemensamma målet är att få regionens ekonomi i balans.
  • Arbetet planeras och genomförs inom respektive förvaltning.
  • Just nu är det fokus på åtgärder under 2023 men ett arbete behöver även göras inför kommande budgetår.