Satsning för att få fler att vilja bli biomedicinsk analytiker

Hälso- och sjukvård Arbetsgivarvarumärke

Biomedicinsk analytiker är ett av våra bristyrken. Under hösten har arbetsgruppen för kompetensförsörjningskommunikation tagit fram två filmer om yrket som en del av satsningen för att lyfta yrket. Dessutom pågår föreläsningar i skolor runt om i länet där eleverna får lära sig om yrket.

Informationsfilmerna har olika inriktning, en mot laboratoriemedicin och en mot fysiologi. Filmerna kommer att användas i rekryteringskommunikationen och spridas till länets alla studie- och yrkesvägledare. Kika gärna på filmerna här:

Jobba som biomedicinsk analytiker inom fysiologi - YouTube

Jobba som biomedicinsk analytiker inom laboratoriemedicin - YouTube

Föreläsningar för skolungdomar

Som en del i satsningen att belysa och visa upp yrket biomedicinsk analytiker fortsätter regionen under 2023 att erbjuda de yrkesföreläsningar som har genomförts sedan 2021. Föreläsningarna är riktade till gymnasieelever i årskurs 2 och 3 på naturvetenskapliga programmet och kombineras med möjlighet till ett studiebesök inom laboratoriemedicin. Skolor i Köping, Fagersta och Västerås har deltagit.

Elever som har lyssnat till föreläsningen säger bland annat så här:

–Informativt och intressant, öppnar verkligen ögonen.

–Jag visste inte att yrket fanns innan men kan tänka mig att jobba som det nu.

–Föreläsningen visade en hel del om ett yrke jag inte visste något om.

Pia Huttunen är enhetschef på Laboratoriemedicin och ser att föreläsningarna och studiebesöken som genomförs är viktiga för att berätta om yrket:
–Det är viktigt att visa upp vårt yrke och våra olika enheter eftersom vi gör en stor insats för hälso- och sjukvården i form av diagnostik. Vi är väldigt stolta över vårt arbete, men det är få som faktiskt vet vad en biomedicinsk analytiker gör. Det är ett bristyrke och därför behöver vi synliggöra yrket för ungdomarna redan på högstadie- och gymnasienivå, så att de vet att yrket och utbildningen finns.