Sammanfattning stabsläge

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Chefsnytt Smittskydd

Region Västmanland befinner sig i stabsläge sedan 19 december 2022 på grund av ökad samhällsspridning av covid-19, säsongsinfluensa och RS-virus.

Regionen har höjt beredskapsnivån till stabsläge p.g.a. ökad samhällssmitta och ökat tryck på vården. Vårdplatserna räcker inte till, inflödet är stort och utflödet sker inte i den takt som krävs för att skapa balans. Stabsläget ska också säkra att den katastrofmedicinska beredskapen kan upprätthållas.

I staben har det till dagens datum fattats sex beslut, tretton uppdrag har delats ut och kommunikation genomförts enligt kommunikationsplan. Läget uppdateras på samlingssidan.

Här hittar du sammanfattningen i sin helhet.

Inriktningsbeslut

Att bedriva regionens verksamhet med bibehållen patientsäkerhet/patientsäker ​
beläggning, en acceptabel arbetsmiljö samt säkerställd katastrofmedicinsk beredskap.​

Stabens syfte

• Information för att skapa en gemensam lägesbild.​
  • Följa upp uppdrag.​
  • Ge underlag för kommunikation.​
  • Ge underlag för uppdrag och beslutsfattande som styr mot inriktningsbeslutet.

Tre beredskapslägen

Inom hälso- och sjukvården finns tre så kallade beredskapslägen:

• Stabsläge, innebär att en särskild sjukvårdsledning håller sig underrättad om läget, följer händelseutvecklingen och vidtar nödvändiga åtgärder.
  • Förstärkningsläge, innebär att den särskilda sjukvårdsledningen vidtar åtgärder för förstärkning av vissa viktiga funktioner.
  • Katastrofläge, innebär att den särskilda sjukvårdsledningen vidtar åtgärder för förstärkning av alla viktiga funktioner.

Källa: Socialstyrelsen

För frågor om läget i vården och stabsläget:
Lars Almroth, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Telefon: 021-17 40 40, E-post: lars.almroth@regionvastmanland.se

För frågor om smittoläget:
Daniel Heimer, Smittskyddsläkare
Telefon 021-17 56 18, E-post: daniel.heimer@regionvastmanland.se