RSSL 4 januari: Ansträngd situation men sjukfrånvaron minskar något

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Chefsnytt Smittskydd

Sjukfrånvaron minskar något men trycket på vårdplatserna är fortfarande stort. Ytterligare samverkan sjukhusvård-primärvård-kommunal vård etableras då inflödet av patienter från hemsjukvård och SÄBO är högt.

- Vid den RSSL 6 ser vi att sjukfrånvaron minskat något vilket är glädjande. Förhoppningsvis fortsätter det så, så att det blir mindre behov av övertid och extra turer. Vi har ett fortsatt högt tryck på vårdplatser inom somatiken och olika delar av vården hjälps åt, även psykiatrin, primärvården och kommunerna, för att klara situationen, säger Lars Almroth, Hälso- och sjukvårdsdirektör och beslutsfattare i Regional särskild sjukvårdsledning.

Smittläget

Covid-19 är den dominerande smittan, före RS-viruset och säsongsinfluensan. Det är ännu för tidigt att dra några slutsatser om spridningen har stagnerat. Mätningar av avloppsvatten i Västerås visar på en kraftig ökning av coronavirus de senaste veckorna.

Vårdplatser

Överbeläggningarna fortfarande ett stort problem, 33 överbeläggningar rapporterades 230104. Även stora problem med att utskrivningsklara patienter är kvar på sjukhuset, för närvarande 48 st. Vuxenpsykiatrin avsätter vårdplatser för utskrivningsklara patienter från medicinkliniken.

Personalsituationen

Sjukfrånvaron har sjunkit något under vecka 52 och 1. Statistik över avbrutna semester behöver tas fram manuellt och dröjer därför något.

Kommunal-regional samverkan

Vårdcentralcheferna har bjudits in till sjukhusvårdens samverkan med kommunerna onsdag 4/1. Detta för att ytterligare stärka samverkan sjukhusvård-primärvård-kommunal vård då inflödet av patienter från hemsjukvård och SÄBO är högt.