Regiondirektör Anders Åhlund slutar

Regionövergripande Chefsnytt

Anders Åhlund slutar sitt uppdrag som regiondirektör i Region Västmanland. Beslut tas formellt på regionstyrelsen den 5 september. Det meddelar Mikael Andersson Elfgren (M), regionstyrelsens ordförande.

Uppdraget som regiondirektör regleras i ett avtal som regionstyrelsen fattar beslut om och som regionstyrelsens ordförande är ansvarig för. En dialog inleddes innan sommaren som nu resulterat i att regionstyrelsens ordförande säger upp avtalet.

– Anders Åhlund har under åren förtjänstfullt genomfört sitt uppdrag på ett sätt som gagnat invånarna i Västmanland. Han har drivit förändringsresan från landsting till region och genomfört en större organisationsförändring för att kraftsamla regionens hälso- och sjukvård. Nu står regionen inför stora och svåra utmaningar som kräver en nystart för att vända regionens ekonomiska utveckling, säger Mikael Andersson Elfgren (M), regionstyrelsens ordförande.

Maria Linder går in som tillförordnad regiondirektör

Processen för att rekrytera ny regiondirektör startar omgående och under tiden kommer Maria Linder, regional utvecklingsdirektör, tjänstgöra som tillförordnad regiondirektör.

Anders Åhlund tillträdde hösten 2015 med huvuduppdraget att leda förändringen från landsting till region, som bland annat innebar en breddning av uppdraget till att i högre grad omfatta regional utveckling. Han har varit länken mellan politiken och den operativa ledningen. Med sin mångåriga erfarenhet och kompetens har han bidragit i dialogen och utvecklingsarbetet mellan regionen, kommunerna och Länsstyrelsen i Västmanland. Detsamma gäller för dialogen och utvecklingsarbetet mellan regionerna samt mellan regionen och staten.

Tillgänglig till 1 oktober

Anders Åhlund kommer att finnas tillgänglig för överlämning och vissa andra uppdrag till dess att uppsägningstiden börjar den 1 oktober.

Så här säger Anders Åhlund:

– Jag har haft ett ansvarsfullt, spännande och inspirerande uppdrag under dessa år. Många gånger tack vare chefer och medarbetare som jag haft stor tillit till. Det har känts ärofyllt och viktigt att fått representera Västmanland. Region Västmanland gör skillnad och vi är många gånger långt fram i utvecklingen. Det ser vi bland annat genom att många är nyfikna på vår verksamhet och vill lära sig av oss.
Det som också drivit mig är att få arbeta med och stötta den politiska ledningen, oavsett partisammansättning, med fokus på dem vi är till för – invånarna i Västmanland. Jag har stor respekt för det politiska uppdraget och de beslut och inriktningar som våra politiker anser sig behöva ta. Jag lämnar mitt uppdrag med känslan av att ha bidragit till Västmanlands utveckling.