Information till medarbetare på Västerås sjukhus som brukar ha bil till jobbet

Chefsnytt Västerås Personalparkering

Regionen bygger ett nytt akutsjukhus och det har påverkan på sjukhusområdet, bland annat minskar parkeringsytorna då områden blir byggarbetsplatser. Parkeringsplatserna kan delvis finnas på andra ställen än vad du som medarbetare är van vid, vilket kan skapa längre gångavstånd till och från bilen.

I samband med byggstarten gjordes en del personalparkeringar framför sjukhuset om till besöksparkeringar för patienter. Fastighet följer parkeringsbehovet kontinuerligt och gör vad som är möjligt att göra i fråga om prioritering mellan personal och besöksparkeringar på området framför sjukhuset. Utifrån beläggningsgraden bedömer de att det under den närmaste tiden är möjligt att förändra den prioriteringen. Från och med torsdag kommer Fastighet att återskapa den ordning som gällde tidigare vilket innebär att det åter blir personalparkeringar framför sjukhuset. En prioritering som kan komma att ändras under byggtiden beroende på aktuell beläggningssituation.

För att kompensera för minskningen av parkeringsplatser inom byggområdet, skapades ca 240 nya parkeringsplatser vid Sundinska vreten i december 2021. Om du inte arbetar patientnära och behöver ta bilen till arbetet på sjukhusområdet, kan du göra en insats för att underlätta för dem som arbetar patientnära och behöver parkera på tider som gör det svårare att hitta plats, genom att parkera på Sundinska vreten.

Frågor och svar kring parkeringar på sjukhusområdet i Västerås

Hur många parkeringsplatser finns det idag?

Det finns idag 2500 parkeringsplatser på sjukhusområdet, varav ca 600 är för besökare, 1700 för personal och ca 200 är reserverade för HCP, verksamhet, bilpool och service.

Hur prioriteras parkering för personal?

Parkeringsbehovet och beläggningen på parkeringsplatserna följs kontinuerligt och fördelningen justeras mellan parkeringarna utifrån aktuell situation. Det är också viktigt att patienter har nära till sjukhuset. Dels för att patienter kan ha medicinska skäl som innebär svårigheter att röra sig, men också för att de inte känner till området och svårigheter att hitta kan leda till förseningar i vårdmötet.

För att kompensera för minskningen av parkeringsplatser vid byggnationen av det nya akutsjukhuset tillskapades ca 240 nya parkeringsplatser vid Sundinska vreten i december 2021. Ett tips är att åka till Sundinska vreten där det finns mest lediga platser.

Vi får längre att gå i och med de nya parkeringsplatserna- hur tänker ni kring säkerheten på kvällen?

För ökad trygghet har belysningen på området förstärkts och kommer att förstärkas ytterligare efter Adelsögatan mellan Sundinska Vreten och ingång 31. Extra bevakning har även satts in på området med personalparkeringar mellan 20.45-22.45 sju dagar i veckan från oktober till mars.

Kommer personalparkeringarna att minska ännu mer?

Parkeringssituationen kommer att påverkas under hela byggnationstiden, det kommer inte att bli färre platser på totalen de kommande två – tre åren, men kan komma att förflyttas ytterligare inom sjukhusområdet.

Var kan jag som personal parkera idag och hur hittar jag till parkeringen vid Sundinska vreten?

Kartan nedan visar var du som personal kan parkera idag. Sundinska vreten är markerad i rosa.

Varför behöver man betala avgift på sjukhuset i Västerås när det är gratis i Köping, Fagersta och Sala?

Det är kopplat till skattelagstiftningen. Om man erbjuder personalparkeringar i anslutning till en arbetsplats, kan den vara avgiftsfri om det i övrigt (i aktuell kommun) är fri parkering i området runt arbetsplatsen. Är det avgiftsbelagd parkering i närheten av arbetsplatsen finns två alternativ:

• antingen ska det vara avgiftsbelagd parkering
  • eller så ska arbetsgivaren se till att medarbetare förmånsbeskattas (dvs avdrag på lön).

Det innebär att det kan skilja sig från kommun till kommun - i större städer är det vanligare med avgifter på parkeringarna runt arbetsplatser.

Hur ska vi kunna veta var vi ska parkera när avstängningar eller andra ändringar sker?

Här kan du ta del av de arbeten som utförs på området och se de ändringar som görs i och med det. Det finns även alltid en uppdaterad karta där du kan se vilka områden som är avstängda och var du kan parkera.

Hur länge ska byggnationen pågå?

Byggnationen pågår till och med år 2030. Som tidigare nämnt har det påverkan på området runt sjukhuset och behovet av tillgängliga parkeringsplatser är något som hela tiden kontrolleras.

Går det att reservera platser för oss inom sjukvården?

Nej inte generellt, det finns ett antal kvällsparkeringar reserverade för de som arbetar kväll.

Finns det färre kvällsparkeringar?

Nej, det är samma antal som tidigare, 79 stycken.

Var kan jag som chef vända mig när frågor uppkommer?

Till parkeringsservice@regionvastmanland.se eller via telefon 73500, knappval 6, så lotsar de frågorna vidare till rätt person.