Orienterande möte om bemanningssituationen i Köping

Hälso- och sjukvård Chefsnytt Köping

Medicinkliniken i Köping har under en längre tid haft svårigheter att bemanna. I nästkommande schemaperiod så kommer läget att förvärras, då vi inte fått svar på hyrpersonal i den omfattning som behövs.

Situationen kan komma att påverka antal vårdplatser och akutflödet, vilket i sin tur påverkar verksamheter på andra orter, främst i Västerås. Vi behöver tillsammans vidta åtgärder, så att vi kan fortsätta bedriva akut och planerad vård i länet i samma omfattning som nu.

Hälso- och sjukvårdsledningen samlade därför igår, den 4/4, berörda kliniker och verksamheter till ett orienterande möte för att diskutera igenom läget och fatta beslut om åtgärder. Som en första åtgärd har vi tillsatt arbetsgrupper som fokuserar på tre områden:  vårdplatser, akutflödet samt systemperspektivet, dvs inkluderande primärvård och kommunerna. Vidare förslag till åtgärder och eventuella beslut kommer att sammanställas under kommande vecka.

Här kan du läsa mer om det andra, uppföljande mötet som hölls den 8 april

Här kan du läsa det tredje mötet som hölls den 9 april