Ökad väktarnärvaro efter flera försök till inbrott och personrån

Chefsnytt Västerås Säkerhet

Sedan en tid patrullerar fler väktare på sjukhusområdet i Västerås – och oftare. Så möter Säkerhetsenheten den senaste tidens ökning av antalet inbrotts- och rånförsök.

– En uppmaning till alla medarbetare är att inte ta onödiga risker. Larma ordningsvakt eller polisen, säger säkerhetschef Hans Löhman.

Nio inbrottsförsök på kort tid

Den senaste tiden har det varit stökigt på sjukhusområdet i Västerås med nio inbrottsförsök, bland annat i regionhuset samt i Ätstörningsenheten. Dessutom har några av regionens medarbetare blivit utsatta för rånförsök under knivhot vid Sundinska vretens parkeringar.

– Vi har nu fler väktare som fått i uppgift att förflytta sig runt sjukhusområdet för att vara så synliga som möjligt. Och bevakningen har skärpts extra under de tidiga morgontimmarna, då ju flera incidenter inträffat, säger Hans Löhman.

För att ytterligare förstärka bevakningen på sjukhusområdet har de ordningsvakter som tjänstgör i olika sjukhuslokaler möjligheten att vistas utomhus om säkerhetssituationen inomhus tillåter det.

Larmtelefoner:
• Ordningsvakt, anknytning 8888, eller mobil 072-15 30 551 (dygnet runt)
• Polis, 112
• Regionens säkerhetsberedskap, anknytning 769 99 (dygnet runt)

Fakta:
• Väktare – har samma befogenheter som vem som helst. Främsta arbetsuppgifter är att bevaka, larma och rapportera.
• Ordningsvakt – har särskilda befogenheter enligt polislagen, till exempel att tillfälligt omhänderta personer (gripa) och tillrättavisa personer och avvisa personer från sjukhusområdet.

Inbrottsöfrösk regionhuset.jpg

Regionhuset nyligen. FOTO: Hans Löhman