Nytt arbetssätt för Transportservice i Västerås den 6 november

Regionövergripande Västerås

På Samlad service har vi under en längre tid arbetat med ett stort projekt som syftar till att samordna de interna transporterna på sjukhuset i Västerås.

Förändringen innebär att vi går från ett tjänstebaserat arbetssätt där en medarbetare utför en tjänst, till ett kundbaserat arbetssätt där flera medarbetare hjälps åt med alla tjänster. Resultatet ger ett effektivare arbetssätt samtidigt som servicegraden och flexibiliteten mot dig som kund ökar.

I samband med införandet börjar även våra medarbetare på transport att arbeta i team, där vi skapar rotation av arbetsuppgifter för att öka kunskapsnivå och minska sårbarheten.

Några exempel på förbättringar för dig som kund är att:

• Posten delas ut på förmiddagen men töms först senare på eftermiddagen vid kl. 14.
• Samtliga kunders provskåp töms fem gånger per dag kl 08, 10, 12, 14 och 16.
• Transport av avlidna kan erbjudas av VNS-teamet redan uppe från avdelningen.
• Tillfälliga behov av transporter kan snabbt hanteras i det ordinarie flödet.

Vi har jobbat mycket med att förenkla och effektivisera våra flöden- och processer vilket gör att vi får mer flexibilitet att hantera tillfälliga behov och kan minimera antalet beställningar av arbetsorders, säger enhetschefen för transport Emil Engman.

Samtidigt som vi skapat effektivare flöden och ökad servicegrad har vi arbetat med att förbättra för medarbetarna. Vi inför rotation av arbetsuppgifter i syfte att minska sårbarheten och öka variationen för att göra jobbet roligare. Rotation är även viktigt för att skapa variation mellan t ex tunga/lätta arbetsuppgifter. Medarbetarna kommer även börja arbeta i team i syfte att skapa gemenskap och en lärande organisation med ökat ansvar.

För mina medarbetare är det en stor förändring att gå från ensamarbete till teamarbete samt att lära sig nya moment för att kunna rotera mellan olika arbetsuppgifter. Jag hoppas därför på viss förståelse för detta och att vi alla samarbetar för att hjälpas åt att komma in i de nya rutinerna, fortsätter Emil Engman.

Vid frågor om transporter kontakta Servicecenter, telefon 021-17 35 00 knappval 5 - Tjänster inom Samlad service.

Kontaktpersoner
Emil Engman, enhetschef Samlad Service Transportservice – 021-17 39 85
Robert Bjarnefeldt verksamhetsutvecklare Samlad Service – 021-17 35 96

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English