Nykter november – lyfter alkoholfrågan utan pekpinnar

Regionhälsan

Under november genomför Region Västmanland, i samverkan med länets kommuner, initiativet Nykter november. Syftet är att stödja våra arbetsplatser att lyfta alkoholfrågan men utan pekpinnar och i stället inspirera till dialog och reflektion. Hör av dig till din hälsoinspiratör för att få veta mer.

Genom Nykter november vill Regionhälsan och Verksamhet Folkhälsa visa sitt engagemang för medarbetarnas hälsa och välmående och samtidigt bidra till att stärka den alkoholfria trenden i samhället. Alkoholkonsumtionen minskar både i Västmanland och i Sverige och utbudet av alkoholfria drycker ökar, både på Systembolaget och på restauranger. Arbetet är inspirerat av Systembolagets dotterbolag IQ.se och den internationella och nationella kampanjen Sober October.

Stöd till arbetsplatser – utan pekpinnar

Regionhälsan och Verksamhet Folkhälsa vill stödja arbetsplatser i att lyfta alkoholfrågan på ett avslappnat och respektfullt sätt, med fokus på att inspirera till dialog och reflektion snarare än att komma med pekpinnar. Därför har ett bildspel med bland annat information, diskussionsfrågor och ett quiz tagits fram för ert APT. Det finns också en bordspratare som kan placeras i personalrum för att väcka samtal på arbetsplatsen.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om hur din arbetsplats kan delta i Nykter november? Hör av dig till din Hälsoinspiratör för mer information och material.

Inställningar för kakor

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.