Ny reservkraft ger fler verksamheter tryggare el

Chefsnytt Hållbarhet Västerås Köping Sala Fagersta Säkerhet

Ny reservkraft vid sjukhuset i Västerås kommer i höst att ersätta all gammal reservkraft och även inkludera folktandvården och psykiatrin, vilka idag saknar reservkraft i vissa lokaler. Även i resten av länet fortsätter arbetet med att stärka regionens elberedskap.

– En samhällsviktig verksamhet som hälso- och sjukvård måste ha en god beredskap mot elavbrott, vilket har blivit än mer aktuellt det senaste året i och med ökad risk för elbrist, säger Max Rupla, beredskapssamordnare.

Regionen bedriver två typer av reservkraftsprov:

• Fullskaliga reservkraftsprov innebär att den inkommande elförsörjningen bryts helt och hållet, varefter reservkraften driver all elförsörjning till byggnaden. I verksamheten kan man märka övergången mellan ordinarie kraft och reservkraft som en blinkning i strömtillförseln, exempelvis att belysningen svajar till.
  • Begränsade reservkraftsprov innebär att den inkommande elförsörjningen är intakt, men att reservkraften övertar så stor del som möjligt av elförsörjningen. Ute i verksamheterna märker man oftast ingenting.

– Det är viktigt att tänka att man ska jobba på som vanligt den tid provet tar. Begränsade reservkraftsprov märks ju överhuvudtaget inte, kanske endast som eventuell lukt från reservaggregatet. Och fullskaliga reservkraftsprov motiverar inte heller att man planerar om sin verksamhet, säger Max Rupla.

Här nedan finns mer information om vad som gäller för regionens reservkraftsprov från och med i vår:

VÄSTERÅS

Västmanlands sjukhus Västerås:

• Fullskaligt reservkraftsprov utförs alltid vecka 20 och 38 fredagar klockan 9-11
  • Begränsat reservkraftsprov utförs alltid sista tisdagen varje månad klockan 8-13

SALA

Västmanlands sjukhus Sala:

• Begränsat reservkraftprov utförs första onsdagen varje månad klockan 8-13

Rättspsyk Sala:

• Begränsat reservkraftprov utförs alltid första onsdagen varje månad klockan 9-14

OBS! Fullskaliga reservkraftsprov kommer att utföras i Sala så snart det blir tekniskt möjligt.

KÖPING

Västmanlands sjukhus Köping:

• Fullskaligt reservkraftsprov utförs vecka 21 och 37, onsdagar klockan 9-11
  • Begränsat reservkraftsprov utförs alltid sista onsdagen varje månad klockan 8-13

Ambulansstationen i Köping:

• Fullskaligt reservkraftprov utförs alltid sista onsdagen varje månad klockan 9- 14

FAGERSTA

Västmanlands sjukhus Fagersta:

• Fullskaligt reservkraftprov utförs alltid första tisdagen varje månad klockan 8-13

OBS! Vid sjukhuset i Fagersta genomförs endast fullskaliga reservkraftsprov eftersom begränsade prov inte är tekniskt möjliga.

FAKTA:
Regionens elförsörjning delas in i prioriterad kraft, RÖD, respektive oprioriterad kraft, SVART:

• Prioriterad kraft med batteristöd har alltid strömförsörjning och reservkraft.
  • Prioriterad kraft utan batteristöd har prioriterad strömförsörjning så länge ett reservkraftverk är i drift.
  • Oprioriterad kraft har reservkraft så länge det finns kapacitet i ett reservkraftverk. När kapaciteten är lägre får den prioriterade kraften företräde.