Ny pilotutbildning: Bemötande vid kognitiv svikt med hjälp av VR-teknik
Upplevelsebaserat lärande med VR
Under november månad erbjuder Utbildningsenheten med Kliniskt träningscentrum en ny och spännande utbildning som kombinerar upplevelsebaserat lärande med Virtual Reality (VR) och reflektion i grupp. Utbildningen riktar sig till dig som arbetar inom hälso- och sjukvården och möter personer med kognitiv svikt – samt till dig som är chef och vill ge dina medarbetare möjlighet att utvecklas i sitt bemötande.
Tema: Bemötande av individer med kognitiv svikt
Tid: Utbildningen tar endast 45 minuter att genomföra
Hur: VR-upplevelse + reflektion i grupp
Syfte: Att testa en ny form av lärande och samla värdefullt underlag för framtida utbildningsinsatser
Detta är en pilotutbildning, vilket innebär att du som deltar inte bara får en unik lärandeupplevelse – du bidrar också till att forma framtidens utbildningar inom vård och omsorg.
Ta chansen!
Är du intresserad, eller vill du som chef ge dina medarbetare möjlighet att delta? Anmäl dig redan idag via länken nedan!
Upplevelsebaserat lärande med VR
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad är VR och immersiv teknik – och varför använder vi det?
Virtual Reality (VR) är en teknik som gör det möjligt att uppleva en simulerad miljö genom ett par speciella glasögon. Du "kliver in" i en situation och får uppleva den som om du vore där – vilket gör lärandet både mer konkret och känslomässigt engagerande.
I denna utbildning får du ta del av en förinspelad film ur vårdtagarens perspektiv, så kallade "ögon", där du fritt kan se dig omkring i miljön. Du sitter bekvämt i en stol under hela upplevelsen – det krävs ingen fysisk aktivitet och ingen teknisk erfarenhet. Vi finns på plats och hjälper dig med allt praktiskt.
Filmen visar hur olika bemötanden från vårdpersonal kan påverka hur en person med kognitiv svikt upplever en situation. Genom att själv få uppleva detta inifrån, får du en djupare förståelse för hur små förändringar i bemötande kan göra stor skillnad för individens trygghet, delaktighet och välbefinnande.
Genom att kombinera denna upplevelse med reflektion i grupp, skapas ett lärande som är både insiktsfullt och meningsfullt.